Objawy w bardzo wczesnym dzieciństwie:
- kłopoty w czynnościach samoobsługowych np. przy zapinaniu guzików, ubieraniu się
- problemy w orientacji w schemacie ciała np. trudności w odróżnieniu lewej ręki od prawej
- niechęć do rysowania, kolorowania, kalkowania oraz do układania układanek z którymi nie radzi sobie
- ma problemy w grze w piłkę, nie potrafi łapać czy też kopać piłki
Objawy szkolne:
- myli strony prawa - lewa, dół - góra
- myli litery o podobnym kształcie lub brzmieniu, gubi znaki przystankowe, drobne elementy liter, pisze fonetycznie
- ma problemy z zapamiętaniem ciągów np. dni tygodnia, miesiące
- popełnia błędy przy przepisywaniu tekstów z podręcznika lub z tablicy
- przestawia litery w czasie pisania lub czytania
Uwaga:
Na pewnym etapie uczenia się ww. objawy mają prawo pojawiać się. Jednak gdy inni rówieśnicy zdecydowanie wyprzedzają dziecko należy zdiagnozować je pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się, jakimi są dysleksja, dysgrafia, dysortografia.
Diagnozą zajmują się poradnie psychologiczno - pedagogiczne. Każdą szkołą opiekuje się wyznaczona poradnia, gdzie wykonuje się testy sprawdzające umiejętność czytania i pisania, zdolności słuchowe i wzrokowe
Prawa przysługujące dziecku z opinia o dysleksji:
- zmiana kryteriów oceniania, uwzględniająca trudności dziecka, obniżenie wymagań w obszarze związanym z trudnościami , z zachowaniem pozostałych wymagań
- dostosowanie sposobów oceniania dziecka do proponowanych przez poradnie najlepszych sposobów sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności dziecka np.dzieci, które piszą wolno i nieczytelnie, będą mogły ustnie zaliczać pewne partie materiału
- wydłużenie czasu pracy np. na egzaminie kompetencyjnym czy gimnazjalnym.