01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg

p rokuDnia 4 września odbyło się w naszej szkole uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego. O godz. 10.00 spotkali się gimnazjaliści, natomiast o godz. 16.00 szkoła podstawowa. Pierwszy dzień roku szkolnego, jak zazwyczaj, rozpoczęliśmy Mszą Świętą celebrowaną przez Księdza Dyrektora, na której zebrali się uczniowie, rodzice oraz dyrekcja, nauczyciele i pracownicy szkoły. Uroczysty charakter liturgii został podkreślony przez obecność sztandaru szkolnego, oprawę muzyczną zespołu Kefas oraz liczną asystę ministrancką. Wierząc, że bez bożej pomocy nic uczynić nie możemy, z gorliwością i ufnością cała wspólnota powierzała nowy rok szkolny Panu Bogu.
Po uroczystej Mszy św., Pani dyrektor, powitała wszystkich nauczycieli, pracowników, uczniów i rodziców. Przedstawiła nauczycieli i pracowników szkoły, a także przekazała kilka informacji na temat organizacji pracy szkoły w roku szkolnym 2017/2018.
Następnie klasy udały się na spotkania z wychowawcami. Przywitaliśmy się wszyscy z radością, ze smutkiem żegnając wakacje. Pełni nowych sił, motywacji i nadziei na sukcesy rozpoczynamy nowy rok szkolny.

Dnia 14.09.2017 r. klasa 2c wybrała się do Muzeum Powstania Warszawskiego. Miejsce to powstało, aby oddać hołd ludziom walczącym i tym, którzy poświęcili swoje życie za ojczyznę.
Po przekroczeniu progu muzeum, zaczęliśmy się poruszać w scenerii  z lat II wojny światowej. Chodziliśmy po granitowym bruku, wśród murów pokrytych dziurami po pociskach i emblematami Polski Walczącej. Wytyczona trasa wycieczki po muzeum przedstawiała wydarzenia w sposób chronologiczny i prowadziła przez poszczególne sale tematyczne. Od samego wejścia  słychać było dziecięce piosenki dotyczące tematyki powstańczej. Na parterze zwiedziliśmy między innymi salę „Telefony”, potem przeszliśmy przez salę „Okupacja”, w której ekspozycja poświęcona jest codziennemu życiu w okupowanej stolicy. Na ścianach obejrzeliśmy plakaty z okresu poprzedzającego wybuch wojny i okresu okupacji w Generalnym Gubernatorstwie.
W sali „Drukarnia” obejrzeliśmy maszyny drukarskie z lat 20-tych XX wieku, które były wykorzystywane przez podziemne drukarnie oraz oryginalne egzemplarze prasy i książek wydawanych w Warszawie w czasie konspiracji.
Duże wrażenie na wielu z nas zrobił stalowy monument, który przecina wszystkie poziomy ekspozycji. Jego ściany pokrywają daty kolejnych dni powstania i ślady po pociskach. Dobiegające z niego brzmienie bijącego serca – symbolizuje życie Warszawy w 1944 roku.
Na kolejny poziom ekspozycji wjechaliśmy windą, na której umieszczona została kolekcja powstańczych opasek, zakładanych na rękę w pierwszym dniu powstania. Jest wśród nich, oznaczona numerem jeden, opaska dowódcy Powstania Warszawskiego, gen. Antoniego Chruściela o pseudonimie „Monter”.
Innym ciekawym obiektem w tym muzeum jest mini kino. Obejrzeliśmy w nim rekonstrukcję filmu z lotu samolotu Liberator nad płonącą Warszawą.
Pod koniec wycieczki, czekała nas największa niespodzianka – przejście kanałem. Przed wejściem do niego obejrzeliśmy mapę pokazującą przebieg tras kanałowych w stolicy, zdjęcia przewodników kanałowych oraz latarki, których używali powstańcy. W kanale było ciemno, co pozwoliło nam wczuć się w przeżycia powstańców, którzy ewakuowali się taką drogą pod płonącym miastem.
Z wycieczki do Muzeum Powstania Warszawskiego, wróciliśmy pełni refleksji i zadumy. Była to prawdziwa, żywa lekcja historii, która pozostanie w naszej pamięci na długo.

W dniu 15.09.2017 r. klasa IIIa wraz z wychowawcą - panem Rafałem Rosą wzięła udział w warsztatach odbywających się w Muzeum Powstania Warszawskiego. Tematem przewodnim była "Chronologia Powstania Warszawskiego". Z zaciekawieniem słuchaliśmy opisów wydarzeń, które miały miejsce podczas tych strasznych dni. Po krótkim oprowadzeniu po ekspozycji, wzbogaceni o nową wiedzę opuściliśmy gmach muzeum. Warsztaty wzbudziły wiele emocji, dały także początek licznym dyskusjom. Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś odwiedzimy Muzeum Powstania Warszawskiego, gdyż temat ten szczególnie nas zainteresował.

s szkolyDnia 27 września 2017 r. obchodziliśmy Święto Katolickiego Zespołu Edukacyjnego im. Księdza Piotra Skargi. Kolejny raz upamiętniliśmy rocznicę jej powstania i nadania jej imienia wielkiego polskiego kaznodziei. Jak co roku uroczystość rozpoczęła się Mszą Świętą, tym razem koncelebrowaną przez Ks. Zdzisława Rogozińskiego z parafii p.w. Dobrego Pasterza na Woli. Oprawę muzyczną eucharystii przygotował zespół muzyczny „Kefas” pod kierunkiem p. Barbary Jurczyk. Tego dnia odbyło się również ślubowanie klas pierwszych Katolickiej Szkoły Podstawowej. Przyrzeczenie, które zostało złożone wobec Pana Boga, dyrekcji, grona pedagogicznego, rodziców oraz innych gości miało olbrzymią wartość. Kolejnym bardzo ważnym elementem uroczystości było złożenie kwiatów pod pomnikiem naszego patrona Ks. Piotra Skargi.
Kolejnym elementem świętowania była doniosła uroczystość w sali gimnastycznej. Było to wręczenie zaświadczeń awansu zawodowego oraz nagród dla nauczycieli. Ks. Dyrektor Sylwester Jeż wręczył także stypendia naukowe uczniom klas 4-6 i gimnazjalistom. Gromkie brawa i gratulacje wprowadziły nas w nastrój dalszej części obchodów. Uczniowie klas siódmych oraz czwartych otrzymali przypinki potwierdzające ich przynależność do projektu pt.: „Mały patriota”. Uczniowie wyrazili chęć podjęcia się zobowiązań płynących z przynależności do projektu zakładającego całoroczną pracę w zdobywaniu sprawności rozwijających poczucie patriotyzmu.
Następnie wszyscy zebrani udali się na poczęstunek. Czekamy z niecierpliwością na kolejny wspaniały rok funkcjonowania naszej szkoły.

p noznaUczniowie naszego gimnazjum wzięli udział w Mistrzostwach Dzielnicy Wola w piłce nożnej. Zajęliśmy 3 miejsce w grupie wygrywając 2 z 4 meczy.
Życzymy dalszych sukcesów w kolejnych zawodach sportowych.

 

 

W dniu 29 września 2017 roku pięć osób z klasy IIIa wzięło udział w międzyszkolnej grze miejskiej pt. "Powstańcze Ślady" zorganizowanej przez Katolickie Liceum "Archutowski" przy współudziale Oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami. Gra rozpoczęła się o 10:00. Jako reprezentacja gimnazjum pod opieką pana Rafała Rosy musieliśmy odnaleźć historyczne miejsca na Starówce związane z Powstaniem Warszawskim. Zadania były niezwykle różnorodne: od opisywania zabytków aż po przeprowadzanie ulicznej sondy. Nasza grupa mimo początkowych trudności zaliczyła wszystkie punkty na trasie. W trakcie gry jedna osoba z naszej grupy pełniła ciekawą funkcję; gdy tylko zatrzymywaliśmy się pod pomnikiem czy tablicą pamiątkową, wyznaczony uczeń wyjmował aparat i dokumentował wszystkie nasze poczynania, co też podlegało ocenie. Punktem docelowym, miejscem zbiórki był Kopiec Powstania Warszawskiego na Czerniakowie pod który dotarliśmy punktualnie o 14:00. Wyczerpani, ale zadowoleni wdrapaliśmy się na szczyt, po czym zapaliliśmy znicz pod symbolem Polski Walczącej. Dowiedzieliśmy się, że wyniki gry będą ujawnione w pierwszym tygodniu października. Wszyscy zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie, a następnie pożegnaliśmy i rozeszliśmy się do domów. Gra miejska "Powstańcze Ślady" była wspaniałym doświadczeniem, dzięki któremu mogliśmy poszerzyć swoją wiedzę oraz oddać hołd Polakom, którzy zginęli podczas Powstania Warszawskiego.

m etnograficzne 3bDnia 30 września klasa 3b wraz ze swoją wychowawczynią p. Martyną Kaczmarską odwiedziła Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Młodzież miała okazję zapoznać się ze stałą ekspozycją muzeum, prezentowaną w przestronnym gmachu instytucji. Przepiękna kamienica przy ul. Kredytowej skrywa w swoich wnętrzach niezwykle ciekawe zbiory. Uczniowie szczególnie zainteresowali się wystawą pt. „Biblia Pauperum - Sztuka Ubogich i Wykluczonych”, na której zgromadzono szereg zabytków ludowych, prezentujących sceny biblijne w postaci rzeźb, płaskorzeźb, malowideł, które zgromadzone w kościołach, miały pomóc zrozumieć przekazy zawarte w Piśmie Świętym. Narracja tejże wystawy traktuje o chłopskiej interpretacji Biblii i ludowego pojmowania świata. Oprócz tego, młodzież miała okazję zobaczyć także obiekty związane z czasem świątecznym: stroje, obrazy, rzeźby, świąteczne dekoracje i rekwizyty. Wprowadzeniem do wystawy jest unikatowa w skali europejskiej kolekcja makiet tańców ludowych, a jej rozwinięciem kolekcja wycinanek, pisanek, ozdób choinkowych i rekwizytów karnawałowych, będących odzwierciedleniem ludowej plastyki. Uczniowie dzięki zapoznaniu się ze zbiorami muzeum, mieli szansę uświadomić sobie, jak ważną rolą w budowaniu tożsamości narodowej i patriotyzmu, jest znajomość swoich korzeni i przeszłości. Ludowość, do której nawiązywano w kulturze na przestrzeni epok, dała podłoże także dzisiejszej obyczajowości i obrzędowości.

5 października 2017 r. klasa 2a miała okazję obejrzeć musical „Piotruś Pan” w teatrze Buffo. Pomimo tematu, który mógłby nasuwać obawę znudzenia u nastolatków przedstawienie wywarło na naszych uczniach ogromne wrażenie.
Po 15 latach  nieobecności na scenie Janusz Józefowicz zdecydował się wznowić musical "Piotruś Pan" z librettem Jeremiego Przybory. Musical ‶Piotruś Pan” to cudowna opowieść o nie chcącym dorosnąć chłopcu, troszkę awanturniku, troszkę samotniku, który dowodząc Zagubionymi Chłopcami na pięknej wyspie Niebywalencji podgląda syreny, przekomarza się z gwiazdami, tańczy na Indiańskim Święcie i na każdym kroku drażni nie bardzo trzeźwych piratów.
Ten spektakl nie  pozwala się widzowi nudzić. Inscenizacja w Studio Buffo została zrealizowana z pomysłem i rozmachem. Scena jest mała, ale udało się na niej zrobić widowisko na wysokim poziomie. Zachwyca scenografia Andrzeja Worona,  nieziemskie kostiumy i poczynania iście kaskaderskie. Co ciekawe, główne role w spektaklu grają 9-cio i 11-to latkowie, którym towarzyszy siedmioro rówieśników i pies. Ponadto uwagę przyciąga  niesamowita choreografia, która dorównuje West Endowskim produkcjom. Tym, co wyróżnia ten musical od innych produkcji, jest jego język. Język Mistrza Jeremiego Przybory - pełen pięknych metafor i przewrotnego, inteligentnego humoru.
Dlatego zarówno uczniowie 2a jak i tez Panie sprawujące nad nimi opiekę - Pani Lenart oraz Suchocka byli oczarowani tym przedstawieniem i wszystkim go gorąco polecają.

2b kampinosDnia 10.10.2017 r. klasa IIb pojechała na wycieczkę do Kampinoskiego Parku Narodowego. Celem naszego wyjazdu było przede wszystkim poszerzenie więzi (poprzez różne gry zespołowe), jednakże nauczyliśmy się też podstaw pierwszej pomocy, strzelania z łuku czy rozpalania ogniska za pomocą krzesiwa. Mogliśmy zwiedzić również teren Parku przy tzw. "Granicy", wykonując paręnaście zadań przygotowanych przez organizatorów. Jako poczęstunek przyrządziliśmy sobie grzanki lub kiełbaski. Wycieczka zakończyła się około godziny 17. Dziękujemy P.Zamolskiej i P.Manitius za organizacje i opiekę.

12.10.2017 r. klasa 2d poszła na wycieczkę do domu zagadek (escape room). Polegało to na tym, że każda z grup została zamknięta w pokoju tematycznym: Pegazus, Świat gry, Polana, Rajska Wyspa. Aby się wydostać trzeba było rozwiązać wiele, czasem nie łatwych łamigłówek wymagających pracy zespołowej. Wychodząc z pokoi każdy czuł euforię z powodu tego,  że nie jemu samemu się udało, lecz całej grupie. Myślę że ta wycieczka zintegrowała naszą klasę jeszcze bardziej, a do tego wspaniałego miejsca wrócimy jeszcze raz :)

Bartek Zawiska 2d

cambridge certyfikatPrzyznanie tego certyfikatu jest rezultatem tego, że co roku szkoła przygotowuje uczniów do uznawanego na całym świecie egzaminu First Certificate in English - First for Schools (poziom B2 znajomości języka wg międzynarodowej skali CEFR). W roku szkolnym 2016/2017 do tego egzamin u przystąpiło i zdało go 12 uczniów, z czego dwoje na poziomie C1. Sa to:

  • Anna Sulik C1
  • Mikołaj Traczyk C1
  • Wojciech Ambroziak B2
  • Michalina Andrzejak B2
  • Magda Ciepałowicz B2
  • Szymon Cieplak B2
  • Maja Mika B2
  • Ryszard Radziukiewicz B2
  • Marta Stępniewska B2
  • Martyna Szewczyk B2
  • Zofia Wacław B2
  • Wiktoria Żmuda B2

d nauczyciela12 października klasa 2a pod kierunkiem wychowawczyni Pani Magdaleny Lenart oraz Pań Marii Suchockiej i Martyny Kaczmarskiej przygotowała apel upamiętniający Święto Komisji Edukacji Narodowej. Przedstawienie miało na celu przybliżyć historię edukacji w Polsce, stąd na scenie pojawiły się czołowe postaci związane z krzewieniem polskiej nauki: między innymi król Kazimierz Wielki oraz Stanisław August. Dzięki profesjonalnie odegranym przez uczniów scenkom mogliśmy się przenieść w czasy szkoły średniowiecznej, być gośćmi obiadów czwartkowych, zobaczyć zmagania Polaków pod zaborami (Września 1901) jak też w szkole PRL-u. Całości dopełniła prezentacja multimedialna będąca tłem do komentarza historycznego przybliżonego przez narratorów. Inscenizacja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Faktycznie uczniowie 2a przygotowali ją profesjonalnie. Wierszowana forma, stroje z epok i dobra gra aktorska sprawiły, że 45 minut nie dłużyło się nikomu. Całości dopełniły życzenia i kwiaty dla Dyrekcji oraz naszych niezastąpionych nauczycieli.

vincentDnia 12 października klasa 3b wraz z wychowawczynią p. Martyną Kaczmarską miała przyjemność uczestniczyć w projekcji filmu „Twój Vincent” w Kinie Atlantic. Ta polsko - brytyjska produkcja w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana dotyczyła życia i twórczości Vincenta van Gogha oraz, co najważniejsze, przyczyny jego nagłej i wciąż niewyjaśnionej śmierci.
Akcja filmu toczy się we francuskim miasteczku Auvers, gdzie mieszkał i tworzył artysta w ostatnich latach swojego życia. Syn znajomego Vincenta jedzie do tego miejsca, gdyż chce przekazać list do brata malarza- Theo. Jednak w trakcie podróży dowiaduje się on, że mężczyzna nie żyje od kilku miesięcy. Cała ta sprawa nie daje mu spokoju, więc postanawia ruszyć śladami malarza i znaleźć osobę, której będzie mógł przekazać ostatnią wiadomość od van Gogha. W miejscowości Auvers rozmawia z mieszkańcami, którzy mieli styczność z artystą. Dowiaduje się od nich, że Vincent był raczej nieśmiałą i wycofaną z życia społecznego osobą. Malował on obrazy, najczęściej portrety i pejzaże, jednak nie było wielu zainteresowanych kupnem tych arcydzieł. Pewnego ranka malarz przychodzi do gospody, w której aktualnie pomieszkiwał z głęboką rano postrzałową w brzuchu, z powodu, której umiera kilka dni później. Lokalni mieszkańcy tworzą wiele domysłów, znajomy lekarz bada go jednak nikt nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, co stało się tej pamiętnej nocy.
Ogromnym walorem tego filmu jest stworzenie każdej klatki na bazie obrazów van Gogha. Daje to niesamowity efekty i sprawia, że cała produkcja jest ściśle z nim związana. Stworzenie tego dzieła filmowego wymagało ogromnego nakładu pracy, do jego powstania przyczyniło się wielu najznamienitszych artystów. Całokształt oddaje charakter i ponadczasowy sposób malowania Vincenta. Jest również doskonałym przykładem na to, jak trudne jest życie niedocenianego artysty i tu warto wspomnieć o tym, że życia Vincenta został sprzedany tylko jeden obraz i to za niewielką sumę, a obecnie jego dzieła są warte fortunę, a niektóre nawet noszą miano bezcennych.

british councilDnia 16.10.2017 r. grupa 15 uczniów z klas IIIa i IIIb wraz z nauczycielką, p. Beatą Manitius udała się na warsztaty do British Council. Byli to uczniowie, którzy w maju 2018 roku podejdą do egzaminu First Certificate in English - First for Schools, który zaświadcza o znajomości języka angielskiego na poziomie B2 wg międzynarodowej skali CEFR.
Na spotkaniu w British Council przedstawione zostały szczegóły dotyczące egzaminu FCE, jego układu, rodzaju zadań, czasu trwania poszczególnych części. Uczestnicy mieli również możliwość rozwiązywania zadań egzaminacyjnych wraz z ich sprawdzeniem. Mogli rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące czekającego ich egzaminu.

2 korony25.10. 2017 r. klasa IIIc wraz z wychowawcami p. Anną Kędzierską i p. Kamilem Słomianym wybrała się do kina  na film o "Dwie Korony". Opowiada on o życiu, drodze powołania i świętości o. Maksymiliana Marii Kolbego. Z seansu dowiedzieliśmy się więcej o tym polskim świętym, zwłaszcza o jego chęci przybliżenia wszystkim ludziom Niepokalanej oraz podróży misyjnej do Japonii. Po filmie przyszedł czas na integrację. W tym celu wybraliśmy się na kręgle. Był to bardzo radosny czas, który na pewno zostanie nam na długo w pamięci.

Dnia 7.11.2017 r. uczniowie klasy 2c, wraz z wychowawcą wybrali się do Muzeum Historii Polski (obecna siedziba muzeum mieści się przy ul. Mokotowskiej) na lekcję okolicznościową z okazji Święta Niepodległości.
Lekcja była połączona z prezentacją filmu zrealizowanego dla MHP przez Zofię Kunert p.t. „Przystanek Niepodległość” oraz poprzedzona wykładem o najważniejszych wydarzeniach polskiej drogi do niepodległości. Każda z trzech części filmu dotyczyła różnych aspektów powstania niepodległego państwa: sytuacji międzynarodowej, pierwszych aktów prawnych, budowy granic II Rzeczypospolitej. Uczniowie w trakcie filmu uzupełniali kartę pracy, odpowiadali na pytania, dyskutowali. Lekcja trwała blisko 90 minut. Po zakończeniu lekcji, pani Zofia pokazała uczniom pieczątki, jakie stosowano w okresie międzywojennym, po czym uczniowie, samodzielnie mogli oznaczyć nimi swoje prace.

11 11Dnia 13 listopada 2017 roku odbyła się uroczysta akademia z okazji Święta Niepodległości. Uroczystość została przygotowana przez uczniów naszego gimnazjum. W skład wchodziły zajęcia artystyczne pod opieką p. B. Jurczyk, p. B. Tombarkiewicz, p. A. Radke oraz p. Z. Datko.
Część artystyczna składała się z dwóch etapów. Wprowadzenia we wspomniane wydarzenia, część poetycko - patriotyczną i bardzo efektowny występ chóru. Następnie pani dyrektor Anna Żak wygłosiła krótkie przemówienie i wszyscy razem śpiewaliśmy pieśni patriotyczne.
Jak co roku po uroczystym apelu odbyła się „rewia mody” – prezentacja naszych strojów z lat 20-tych i 30-tych. Akademia spotkała się z dobrym przyjęciem przez uczniów. Serdecznie dziękujemy przybyłym na uroczystość.  

Uczniowie zajęć artystycznych

t polonia 3bDnia 14 listopada 2017 r. klasa 3b wybrała się wraz ze swoją wychowawczynią p. Martyną Kaczmarską i p. Krzysztofem Wrzołkiem do Teatru Polonia na spektakl pt. „Alicja po drugiej stronie lustra”. Sztuka opierała się na znanej kontynuacji powieści L. Carrolla pt. „Alicja w Krainie Czarów”. Pozornie historia ta wydaje się być baśnią skierowaną przede wszystkim do dzieci, jednak w istocie jest swego rodzaju powiastką filozoficzną, zadającą pytania o sens ludzkiej egzystencji i poszukiwanie własnej tożsamości. Stara się znaleźć odpowiedzi na pytania „Kim jestem?”, „Co oznaczam?”, „Jakie miejsce zajmuję we wszechświecie?”, „Co znaczy moje imię?”, „Dlaczego to, co nienazwane nie istnieje?”. Oszczędna, ale efektowna scenografia, bazująca na motywie szachownicy, wspaniałe kostiumy wykonane przez artystów lalkarzy, liryczno – elektroniczna muzyka współczesna i świetna gra aktorska sprawiły, iż spektakl ten był podróżą w głąb świadomości Alicji, a także onirycznego świata z pogranicza snu i jawy. Bardzo metaforyczna interpretacja utworu zmusza do refleksji. Gorąco polecamy ten spektakl.

Dnia 17 listopada bieżącego roku, klasa 2c wraz z wychowawcą – Agnieszką Bilską oraz p. Kamilem Słomianym wybrała się na wycieczkę do Lublina. W planie wycieczki było zwiedzanie Majdanka oraz Starego Miasta w Lublinie.
Pierwszym punktem naszej wycieczki był Majdanek- niemiecki obóz koncentracyjny i ośrodek masowej zagłady Żydów funkcjonujący w latach II wojny światowej. Wszyscy z zapartym tchem słuchali pani przewodniczki, która oprowadziła nas oraz opowiedziała nam poruszającą historię związaną z tym miejscem. Na początku pokazała nam komory gazowe, w których stosowane były granulki cyklonu B. Wywołał on śmierć wielu niewinnych ludzi. Obok komór znajdowały się łaźnie, których znaczenie przytoczyła nam pani przewodniczka. Następnie przeszliśmy do muzeum, w którym znajdowały się przedmioty odnalezione na terenie obozu. Były to rzeczy zarówno dorosłych, jak również dzieci. W tym miejscu dowiedzieliśmy się również, że na Majdanku zginęło dwieście trzydzieści tysięcy osób, w tym około sto tysięcy to Żydzi. Śmierć tych ludzi była spowodowana złymi warunkami życia, chorobami, traktowaniem, wygłodzeniem lub wychłodzeniem organizmu. Potem przeszliśmy do krematorium, w którym znajdowały się piece. Było to miejsce, gdzie przeprowadzano pośmiertne spalenie. Jako ostatni zwiedziliśmy monumentalny pomnik autorstwa Wiktora Tołkina. Monument składał się z dwóch części: Pomnika Walki
i Męczeństwa oraz wielkiego mauzoleum zawierającego prochy ludzkie z terenów obozowych. Pobyt w tym miejscu bardzo każdego zainteresował oraz poruszył.
Kolejnym , a zarazem ostatnim miejscem naszej wyprawy była Starówka miasta Lublin. Na początek Podziemna Trasa Turystyczna. Około 280 metrowa trasa przebiegająca pod Rynkiem i kamienicami Starego Miasta. Trasa powstała w wyniku połączenia korytarzami kilkunastu staromiejskich piwnic i przebiega na trzech kondygnacjach na głębokości od 9 do 12 metrów. Spacer z przewodnikiem tym podziemnym labiryntem był dla nas jednocześnie wędrówką w historię Lublina i jego zagospodarowania przestrzennego. Historię tę przybliżył nam cykl makiet ukazujących poszczególne fazy rozwoju miasta. Kulminacją trasy była multimedialna wizualizacja (światło, dźwięk, ruch) Wielkiego Pożaru Lublina z 1719 roku.
Po wyjściu na „powierzchnię” spacerowaliśmy z przewodnikiem po Staromiejskiej Dzielnicy. Mogliśmy podziwiać pięknie odrestaurowany zespół zabytków Starego Miasta. Zachowane częściowo mury obronne, historyczny układ urbanistyczny, zabytkowe świątynie, wspaniałe kamienice, reprezentacyjny ratusz, malownicze zaułki i uliczki.
Wycieczka przebiegała w przyjaznej atmosferze. Była okazją do poznania nowych miejsc, siebie nawzajem oraz była wspaniałą lekcją historii.

3b krakowW dniach 23 – 24 listopada, klasa 3b wraz ze swoją wychowawczynią p. Martyną Kaczmarską oraz p. Jolantą Płochocką, wybrała się na wycieczkę do Oświęcimia i Krakowa. Pierwszego dnia młodzież zwiedzała Państwowe Muzeum Auschwitz. Uczniowie już w pierwszej klasie, mieli okazję zwiedzić obóz zagłady w Sztutowie, co bez wątpienia pomogło im zmierzyć się z trudną wizytą w KL Auschwitz. Przed wyjazdem młodzież została odpowiednio wprowadzona i przygotowana do zwiedzania. Czytaliśmy fragmenty wspomnień byłych więźniów, poezję traktującą o świadectwie, jakie należy dać przyszłym pokoleniom, analizowaliśmy wywiady i reportaże. Młodzież wykazała się ogromną dojrzałością w podejściu do tematu, z zainteresowaniem i skupieniem przemierzając teren byłego niemieckiego obozu zagłady. Żadne książki, filmy czy rozmowy, nie są w stanie uświadomić młodym ludziom, jak wielką zbrodnią przeciwko ludzkości były obozy koncentracyjne. Uczniowie mieli świadomość, że mierząc się z wizytą w Auschwitz, wypełniają  swój patriotyczny obowiązek. Mieliśmy okazję zobaczyć zarówno teren obozu I, tzw. „głównego”, jak i Auschwitz II – Birkenau.
Po tak wielu wrażeniach i wzruszeniach, udaliśmy się na odpoczynek do ośrodka w Wieliczce.
Drugiego dnia, wyjechaliśmy do Krakowa. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od nadwiślańskich bulwarów i Wawelu, gdzie pani przewodnik opowiedziała nam o zmieniającej się wraz z kolejnymi królami architekturze zamku. Weszliśmy do Kaplicy Zygmuntowskiej i wysłuchaliśmy historii związanych ze znajdującymi się w niej grobami władców Polski. Następnie udaliśmy się na dziedziniec, by na własne oczy zobaczyć renesansowe zdobienia krużganków. Kiedy zwiedziliśmy już Wzgórze na Pomoście Krakowskim, udaliśmy się na Franciszkańską 3, by móc zobaczyć słynne „okno papieskie”, stamtąd do Collegium Novum. Dalej nasza droga wiodła przez Rynek Główny, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć niemal wszystkie symbole Krakowa – od Sukiennic, wieży ratuszowej, poprzez Kościół Mariacki, na Lajkoniku i pomniku Adama Mickiewicza kończąc. Udało nam się wysłuchać hejnału mariackiego. Kolejnym punktem na mapie Krakowa była przepiękna dzielnica żydowska – Kazimierz. Wnętrza judaistycznej Starej Synagogi, w której obecnie mieści się odział muzeum, zrobiła na nas ogromne wrażenie. Ostatnim zabytkiem, jaki zwiedziliśmy, były wnętrza Fabryki „Emalia” Oskara Schindlera, gdzie mieści się oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa oraz tzw. MOCAK – Muzeum Sztuki Współczesnej. Schindler – Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata, uratował blisko 1300 pracowników przymusowych żydowskiego pochodzenia przed zagładą w obozach koncentracyjnych. Przewodnicy po wystawie opowiedzieli nam nie tylko historię niemieckiego przedsiębiorcy i ocalonych przez niego ludzi, lecz także fakty związane z gettem w Krakowie i historią II wojny światowej.
Wycieczka bez wątpienia na długo pozostanie w naszej pamięci, pomimo trudów związanych z jej tematyką, mamy poczucie spełnionego obywatelskiego obowiązku.

Dnia 28.11.2017 r. odbyła się dyskoteka szkolna dla uczniów gimnazjum oraz klas 7a i 7b zorganizowana przez samorząd uczniowski. Dyskoteka rozpoczęła się o 17:30 a zakończyła się o 21. Opiekunami na dyskotece byli Pani Katarzyna Strumińska, Pani Katarzyna Bobko oraz Pan Kamil Słomiany.
W dyskotece wzięło udział 52 uczniów. O oprawę muzyczną zadbał zastępca przewodniczącego samorządu uczniowskiego - Michał Makowski.
Uczniowie bawili się przy najnowszych przebojach ale także przy starych znanych hitach. Dyskoteka była doskonałą okazją do zintegrowania się uczniów klas 7 z klasami gimnazjalnymi, a także świetnym pomysłem na spędzenie czasu przy zabawie i muzyce. Samorząd szkolny ma nadzieję, że w przyszłości podobne imprezy będą cieszyły się równie dużym zainteresowaniem.

Cześć!
Polska jest otwarta na inne narody, więc można tu znaleźć miejsca powiązane z innymi krajami bądź kulturą, takie jak Afryka Shop, które odwiedziliśmy w listopadzie. Można tam kupić produkty z całej Afryki. Właściciele bardzo ciepło nas przyjęli. Czekamy, aż będziemy mogli wybrać się tam następnym razem.
https://www.facebook.com/afrykashoppolska/
Koło Geograficzne 3b

ciasta

 

 

 

 

 

 

 

mikolaj g

 

 

 

 

 

 

Dnia 8 grudnia 2017 roku klasa 3b wraz z wychowawczynią p. Martyną Kaczmarską, wybrała się na warsztaty malowania ceramiki. Naszym zadaniem było ozdobienie talerzy. Na początku pani Joanna – właścicielka pracowni, wyjaśniła nam kwestie techniczne związane ze zdobieniem naczyń. Opowiedziała o samej ceramice, typach i kolorach farb, metodach ich nakładania i formach, jakie może przybrać ten wyrób. Nasza praca trwała około 2 godzin, ale na jej końcowy efekt, musieliśmy poczekać kilka dni – tyle trwa wypalenie ceramiki w profesjonalnym piecu. Z pewnością nasze naczynia nie są idealne, ale za to zrobione od serca. Ponadto, spędzony wspólnie czas w przytulnej pracowni, jest najważniejszy. Serdecznie polecamy warsztaty wszystkim, którzy chcą się na chwilę zatrzymać w codziennym pędzie i przy okazji sprawić komuś niezwykły prezent. Pani Joanna z „Made By You” zaprasza do swojej pracowni przy Górskiego 6 w samym sercu miasta.

czarodziejski fletDnia 2 stycznia 2018 r. klasy 3b i 3a wraz z p. Martyną Kaczmarską, p. Barbarą Jurczyk, p. Sławomirem Jemielitym i p. Rafałem Rosą, wybrały się do Opery Narodowej na „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta. Spektakl okazał się dużym przeżyciem kulturalnym, zwłaszcza dla tych z nas, którzy z operą zetknęli się po raz pierwszy. Zarówno muzyka, jak i nietypowa, kontrowersyjna scenografia, pozwoliły zatopić się w opowiadanej historii. Jak dowiadujemy się od samych twórców inscenizacji, zależało im na tym, aby w warstwie plastycznej obraz ten był pełen czarów, surrealistyczny, odrealniony, oniryczny. Scenografię tworzyli także animatorzy, dzięki którym spektakl wyrywa się prawom logiki, umożliwia swobodne przemieszczanie się bohaterów w czasie i przestrzeni. Bohaterowie podróżują zarówno między światem realnym, jak i fantasmagorycznym, lecz także między światem ich otaczającym, a tym wewnętrznym. W warstwie scenograficznej, wykorzystano także zabiegi pantomimy i techniki znane z kina niemego. Dzięki temu paradoksalnie widowisko ma zaskakująco wartką akcję i tempo, za którym wprost trudno nadążyć. Z pewnością było to dla nas wszystkich, niezwykłe, noworoczne przeżycie.

orszak

 

 

 

 

 

 

jaselka g9 stycznia 2018 roku w Katolickim Zespole Edukacyjnym odbyły się Jasełka. Aktorami byli uczniowie klas 2a, 3a i 2d. Autorem scenariusza był obsadzony w roli Heroda Janusz Barej, uczeń 3a. S. Aneta Koziel przygotowała aktorów, a za śpiew, jak zawsze piękny, odpowiadała dyrygująca uczniami klas drugich uczestniczącymi w muzycznych zajęciach artystycznych Pani Barbara Jurczyk. Widzowie byli niezwykle zadowoleni ze spektaklu. Ksiądz Dyrektor złożył wszystkim życzenia, a potem można było się połamać opłatkiem ze wszystkimi przybyłymi. Świętowanie Narodzin Pana Jezusa odbyło się wśród radości.

2b s miastoDnia 11 stycznia klasa 2b gimnazjum wraz z s. Rozalią oraz p. Kamilem Słomianym była na wycieczce na Starym Mieście. Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy była Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Dowiedzieliśmy się jak jest ona wyjątkowa zarówno pod względem architektonicznym, sakralnym, jak i historycznym. Mogliśmy zobaczyć miejsce pochówku książąt mazowieckich, króla Stanisław August Poniatowski, arcybiskupów, prezydentów. Następnym miejscem, które odwiedziliśmy było Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Tu wzięliśmy udział w lekcji muzealnej dotyczącej liturgii. Mogliśmy zobaczyć średniowieczne naczynia liturgiczne, a nawet przymierzyć przedsoborowe ornaty i alby. Dzięki tej lekcji mogliśmy lepiej zrozumieć, czym jest liturgia i jak ważna jest dbałość o jej piękno. Później był czas na małą przekąskę i odpoczynek u oo. kapucynów przy ulicy Miodowej. Brat Jan opowiedział nam historię ruchomej szopki, która się tam znajduje oraz jaki ma związek Jan III Sobieski z jego zakonem. Ostatnim punktem naszego wyjścia było Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej, którym opiekują się oo. jezuici. Tutaj mogliśmy dowiedzieć się tym, jak Patronka Warszawy wielokrotnie ratowała mieszkańców Warszawy w niebezpiecznych chwilach. Mogliśmy też zwiedzić podziemia sanktuarium, w których znajduje się muzeum ks. Piotra Skargi. Oo. Jezuita w ciekawy sposób przybliżył nam historię jego życia i zachęcił do naśladowania w swoim życiu tej wyjątkowej osoby. Byliśmy bardzo dumni z tego, że nasza szkoła ma takiego Patrona!

m rewoltaDnia 12 stycznia 2018 r. klasa 3b wraz ze swoją wychowawczynią p. Martyną Kaczmarską i p. Barbarą Jurczyk, wybrała się do Muzeum Narodowego na wystawę czasową „Miejska rewolta. Awangarda w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie”. Wydarzenie wpisuje się w obchody 100 lat istnienia awangardy w Polsce. Prezentuje dzieła takich mistrzów, jak: Władysław Strzemiński, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Leon Chwistek, Tytus Czyżewski, Henryk Stażewski. Wystawa prezentuje dzieła wedle określonego kodu – ośrodka kulturalnego, z jakiego pochodzili dani twórcy, tj. Łódź, Lwów, Warszawę, Kraków, Poznań. Kreśli mapę relacji, jakie nawiązywali między sobą artyści, a także śledzi narastanie i rozwój awangardowych idei od ekspresjonizmu i formizmu, przez konstruktywizm aż po surrealizm. Wystawa wyjątkowa, choćby z racji ujęcia tematu – wszystkie prezentowane prace wykonane są na papierze, a zatem czas przeznaczony na ich eksponowanie jest niezwykle krótki, z racji niszczącego wpływu światła na strukturę papieru, a zatem samych dzieł. Zwiedzanie wystawy poprzedzone było lekcją muzealną w Galerii Sztuki XX i XXI w., porządkującą naszą wiedzę nt. sztuki dwudziestolecia międzywojennego i awangardy właśnie.

W ostatni dzień przed feriami zimowymi klasa 3c wraz z wychowawcami wybrala się na lodowisko "Moczydło". Po dotarciu na lodowisko i dobraniu odpowiedniego sprzętu zaczęliśmy swoją nauke. A przynajmniej niektórzy bo okazało się, że jazda na łyżwach nie jest obca dużej czesci klasy. Było więc dużo śmiechu, dobrej zabawy i aktywnego spędzania czasu. Pomimo kilku upadków, wszyscy cali i zdrowi wróciliśmy do naszych domów. Był to dobry wstęp do naszych rodzinnych wyjazdów i aktywności podczas ferii.

s patronaŚwięto Objawienia Pańskiego, 2 lutego to jednocześnie rocznica urodzin naszego Patrona ks. Piotra Skargi. Tego dnia w szkole, odbył się już po raz drugi finał konkursu o najsłynniejszym w Polsce Jezuicie.
Pod czujnym okiem Jury, w którego skład weszła Dyrekcja naszej szkoły oraz Gość Specjalny – Pani Monika Rybczyńska, autorka loga ŚDM Kraków 2016, wszystkie klasy prezentowały swoje przygotowane pod okiem wychowawców występy.
Każdy występ klasy, skupiony wokół wcześniej wylosowanego zagadnienia, był nie lada wyzwaniem dla oceniającego go jury, jak i publiczności, która w tej edycji konkursu, co było innowacją, mogła przyznawać nagrodę publiczności.  Zatem podobnie jak rok temu, klasy młodsze serwowały repertuar z okresu najmłodszych i młodzieńczych lat życia Patrona, z kolei gimnazjaliści mierzyli się z trudniejszym kalibrem jaki są bez wątpienia Kazania ks. Piotra Skargi skierowane do narodu.
Poziom występów zachwycał Jury, tym samym sprawiając im trudność w dokonaniu wyboru i wyłonieniu zwycięzcy.  Jednak po burzliwych obradach, werdykt był jednomyślny: w kategorii klas IV - VII Szkoły Podstawowej laur zwycięstwa przypadł klasie 6 a z wychowawcą Panią Basią Tombarkiewicz, w klasach II - III gimnazjum, po raz kolejny nagrodą cieszyła się klasa 3a z wychowawcą Panem Rafałem Rosą.
Sprawdzian z demokracji publiczność zaliczyła, wybierając w kategorii nagrody publiczności kolejno klasy: 4b oraz IIa gimnazjum.
W kategorii Szkoły Podstawowej. Klas I - III, jury zdecydowało, że wszystkie klasy zostaną nagrodzone darmową wycieczką, ponieważ poziom występów był tak wysoki, że wyłonienie jednego zwycięzcy byłoby krzywdzące dla innych.
Zwycięskim klasom gratulujemy pomysłów i innowacyjności w przedstawianiu życiorysu Patrona, godnym jemu samemu.

3ab lyzwy

 

 

 

 

 

 

2c sadW dniu 16.02.2018 r. uczniowie klasy 2c gimnazjum wraz z wychowawcą uczestniczyli w wycieczce dydaktycznej do Sądu Okręgowego w Warszawie, mieszczącego się przy Alei Solidarności 127. Celem wycieczki było poznanie systemu wymiaru sprawiedliwości w Polsce, poznanie przebiegu procesu sądowego oraz historii budynku sądu.
Naszym przewodnikiem była mama naszej uczennicy - sędzia Joanna Radzyńska – Głowacka.
Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie wystawy, dotyczącej historii budynku sądu. Następnie, uczniowie zostali podzieleni na pięcioosobowe grupy. Każda z grup dostała zadania do zrealizowania, np. dostarczenie odpowiednich dokumentów, sprawdzenie tego, jaka sprawa odbywa się w odpowiedniej sali, kto ją prowadzi itd. Po zrealizowaniu zadań uczniowie musieli dotrzeć do sali rozpraw, w której czekała pani sędzia i wychowawca klasy. Gdy wszystkie grupy uporały się z zdaniem terenowym, pani sędzia zapoznała młodzież z przebiegiem rozprawy sądowej, wskazała miejsca zajmowane w czasie rozprawy przez sędziego, oskarżonego, adwokata, świadków, etc.
W trakcie spotkania nasi uczniowie mogli dowiedzieć się m.in. jak wygląda codzienna praca sędziego, jaką drogę trzeba przebyć, by zostać sędzią, jak funkcjonuje wymiar sprawiedliwości w Polsce. Pytaniom nie było końca.
Ostatnim punktem wycieczki była symulacja rozprawy sądowej z udziałem uczniów, dzięki czemu młodzież mogła się dowiedzieć, jak przebiega sprawa sądowa, jak zachowywać się podczas takiej rozprawy etc.

3a sadDnia 2 marca 2018 roku klasa 3a z panem Mariuszem Małysą jako opiekunem wyszła na nietypową wycieczkę. Udaliśmy się do Sądu Okręgowego Warszawa Praga, znajdującego się przy Alei Solidarności. Po początkowym zapoznaniu się z intrygującą historią budynku, nadszedł czas na grę terenową. Podzieliliśmy się na kilkuosobowe grupy, po czym ruszyliśmy odkrywać zakamarki sądu. Znajdywanie określonych sal w tym istnym labiryncie korytarzy, czy odszukiwanie właściwych formularzy nie należało do łatwych zadań. Uporanie się z wszechobecną biurokracją stanowiło nie lada wyzwanie, jednakże zakończyło się sukcesem: na sam koniec wszyscy dotarliśmy do punktu zbiórki – sali rozpraw sądowych. Okazało się, że czeka nas symulacja rozprawy. Podzieliliśmy się na role – ktoś był prokuratorem, ktoś sędzią, ktoś znowu oskarżonym. Rozprawa trwająca półtorej godziny była emocjonującym wydarzeniem, które bezsprzecznie będziemy wspominali z uśmiechem na twarzy. Nawet jeśli ktoś usłyszał ostatecznie wyrok skazujący!

Jakub Czerski

siatkowkaBardzo dobrze spisali się nasi uczniowie w ostatnich zawodach w piłce siatkowej. Rozgrywki odbyły się 09.03.2018 r. w Szkole Podstawowej 388 Warszawie, w ramach Warszawskiej Olimpiady Młodzieży. Do zawodów przystąpiło 11 szkół z dzielnicy Wola. Nasza szkoła ostatecznie po wyrównanych meczach pełnych walki zajęła IV miejsce. Opiekunem grupy był pan Krzysztof Wrzołek. Gratulujemy wyników i życzymy kolejnych dobrych startów naszym uczniom.

Dnia 16 marca 2018 r. klasy 3a i 3b wraz z wychowawcami – p. Martyną Kaczmarską i p. Rafałem Rosą, uczestniczyły w wycieczce „Bohaterowie Szarych Szeregów” – szlakiem „Kamieni na szaniec” A. Kamińskiego.
O 8.00 wyruszyliśmy autokarem spod szkoły w kierunku II Liceum Ogólnokształcącego im. S. Batorego, gdzie uczyli się Tadeusz Zawadzki pseud. „Zośka”, Jan Bytnar pseud. „Rudy” i Maciej Dawidowski pseud. „Alek” oraz poeta Krzysztof Kamil Baczyński. Po gmachu liceum oprowadzały nas dwie uczennice – pierwsza pokazała nam Muzeum Szkolne, poświęcone pamięci wymienionych bohaterów. Zobaczyliśmy prezentację rekonstruującą Akcję pod Arsenałem. Następnie, skierowaliśmy się do auli szkoły, gdzie mogliśmy podziwiać wystawę prac plastycznych uczniów liceum. Wysłuchaliśmy historii powstania szkoły, poznaliśmy sylwetki znanych i wybitnych postaci kształcących się w jej gmachu. Przy okazji, nasi uczniowie mogli dowiedzieć się u źródła, jak wygląda codzienność w tak osławionej szkole.
Po wizycie w „Batorym”, udaliśmy się na al. Szucha, gdzie w budynku Ministerstwa Edukacji Narodowej znajduje się jedno z najstraszniejszych i najtragiczniejszych miejsc w historii Warszawy – Mauzoleum Walk i Męczeństwa. W tych niepozornych piwnicach przelano wiele krwi. Mury na Szucha są niemym świadkiem niewyobrażalnego cierpienia, kaźni, męki ludzi przesłuchiwanych tam przez Gestapo. Wyryte paznokciami napisy na ścianach cel sprawiają, że słowa grzęzną w gardle, a łzy same napływają do oczu. Wysublimowane tortury, jakim poddawano aresztowanych, wymykają się ludzkiemu pojęciu. Areszt na Szucha to jedna z najmroczniejszych kart w naszej historii.
Prosto z mauzoleum, przejechaliśmy na ulicę Pawią, gdzie znajduje się ocalała część więzienia, które wzięło swą nazwę od tejże ulicy. Pawiak, bo o nim mowa, w okresie II wojny światowej był słowem kluczem, które podobnie jak „Auschwitz” czy „Szucha”, mroziło krew w żyłach. Nie bez powodu – było to największe więzienie wojenne na terenie okupowanej Polski. Po okrutnych przesłuchaniach w areszcie na Szucha, więźniowie trafiali właśnie tu, skąd często wiodła już tylko prosta droga do nazistowskich obozów koncentracyjnych. W odróżnieniu od Szucha, na Pawiaku nie odbywały się przesłuchania – było to więzienie, nie areszt. Nie oznacza to niestety, że więźniowie nie byli narażeni na okrucieństwa i ból. Wobec nich także stosowano liczne kary cielesne i psychiczne. Większość budynku legła w gruzach, gdy naziści usuwali ślady swoich zbrodni, część jednak przetrwała – w tym wiąz – symboliczne drzewo znajdujące się na dziedzińcu Pawiaka, gdzie do dziś wiszą klepsydry pomordowanych. Ocalał także fragment bramy wjazdowej i cele. Nawet te, stosunkowe niewielkie fragmenty więzienia, wzbudzają lęk i przypominają o grozie tamtych dni.
By oddać hołd niezłomnym, młodym Polakom, Pokoleniu Kolumbów, dzięki którym możemy się dziś cieszyć naszą Ojczyzną, udaliśmy się na Powązki. Skłoniliśmy głowy przed mogiłami Rudego, Alka i Zośki oraz wielkiego poety i żołnierza – K.K. Baczyńskiego. Zapaliliśmy znicze pod Pomnikiem Gloria Victis – monumentem upamiętniającym żołnierzy Armii Krajowej.
To była niezwykle cenna lekcja pokory, szacunku i prawdziwej miłości do Ojczyzny.
Posługując się słowami jednego z więźniów Pawiaka:
Cześć Ich Pamięci.

f piosenki o

 

 

 

 

 

 

 

3b m h zydowDnia 26 marca 2018 r. klasa 3b wraz z wychowawczynią – p. Martyną Kaczmarską, udała się do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Uczniowie zwiedzili stałą ekspozycję muzeum. Trwające niemal trzy godziny oprowadzanie przewodnika, pozwoliło dogłębnie poznać kulturę, religię, tradycję i obrzędowość Żydów. Wystawa stała pozwoliła nam poznać historię życia Żydów na terenie Polski od czasów średniowiecznych, poprzez dobę renesansu, rozbiorów, początek XIX w., aż po okres dwudziestolecia, nastanie czasów mroku i pogardy, po lata powojenne. Zobaczyliśmy osiem obszernych, bogatych galerii, dotyczących różnych momentów w historii narodu żydowskiego. Największe wrażenie wywarła na nas replika synagogi – przepięknie zdobiona, obfitująca w znaki i symbole. Niezwykle atrakcyjna była także wizyta w zrekonstruowanej kawiarni „Ziemiańskiej”, gdzie można było nauczyć się postaw tanga.
Podziwialiśmy wspaniałą bryłę muzeum, symbolizującą rozstąpienie się Morza Czerwonego i piaski pustyni. Przespacerowaliśmy się także po terenie byłego getta warszawskiego. Skłoniliśmy głowy przed Pomnikiem Bohaterów Getta, usiedliśmy na ławeczce obok podobizny Jana Karskiego. Wspomnieliśmy Irenę Sendlerową, gdy szliśmy aleją upamiętniającą jej nazwisko.
Ta podróż przez niemal 1000 lat historii pozwoliła nam poznać legendy nt. osadnictwa, dziedzictwa, fakty o rozwoju kultury, kulinariach, różnorodności społecznej i politycznej, aż po Szoah i współczesność. Bezsprzecznie POLIN, to miejsce warte zobaczenia, oznacza przecież w języku jidysz Polskę, a także miejsce, gdzie „warto spocząć” i poczuć się bezpiecznie. Jak powiedział Sam Isserles „W tym kraju nie ma zawziętej nienawiści do nas, jak w Niemczech. Oby zostało tak nadal, aż do nadejścia Mesjasza”.

Dnia 7.04.2018 r. odbyły się przesłuchania do IX Warszawskiego Festiwalu Pieśni Chrześcijańskiej „Zaufaj Panu” w Szkole Podstawowej nr 11 w Ursusie.
Jak co roku wzięły w nich  udział nasze zespoły muzyczne oraz soliści.
Zespół „Serafinki”  przepięknie zaśpiewał piosenkę „Chwalę Ciebie Panie”. Zespół „Kefas” z wielką mocą zaśpiewał „Błogosław duszo moja Pana”, a soliści zaprezentowali następujące piosenki: Mikołaj Belczyk (kl. 7a) zaśpiewał „Co ma przeminąć, to przeminie” z rep. Michała Bajora. Anna Michalec (kl. 2d) wykonała piosenkę „Biada” z rep. Nie ma Go tu, Mateusz Zawistowski (kl. 3a) zaśpiewał piosenkę „Noel”, a Matylda Tymolewska  (kl. 3b) zaśpiewała piosenkę „W cieniu Twoich rąk”.
Były to niezapomniane i wspaniałe przeżycia.
Czekając na wyniki, zapraszamy do posłuchania nagrań.

badmintonKolejny dobry start w zawodach sportowych odnotowali uczniowie naszej szkoły. W dniu 12.04.2018 r., w Szkole Podstawowej nr 388 odbyły się zawody w Badmintona. Krzysztof Lis i Bartłomiej Morawski nie mieli sobie równych w rywalizacji - dzielnicy Wola. Pierwsze miejsce dało chłopcom awans do Mistrzostw Warszawy w ramach Warszawskiej Olimpiady Młodzieży. Na szczeblu warszawskim Krzysztof i Bartłomiej zajęli piąte miejsce. Opiekunem chłopców był nauczyciel Krzysztof Wrzołek. Gratulujemy naszym sportowcom!

W dniach 18, 19, 20 kwietnia 2018 r. uczniowie naszego gimnazjum przystąpili do napisania przedostatniego w historii egzaminu gimnazjalnego.
Pierwszego dnia zmagali się od 9:00 z częścią z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie, a od godz. 11:00 z językiem polskim. Drugiego dnia uczniowie wykazywali się wiedzą z przedmiotów przyrodniczych – biologii, geografii, chemii i fizyki. Następnie odbyła się najtrudniejsza część egzaminacyjnych zmagań – część matematyczna. Trzeci dzień upłynął na wykazywaniu się umiejętnościami językowymi. W tym roku w naszej szkole pisano egzamin z języka angielskiego i francuskiego.
Szczęśliwie, nic nie zakłóciło pracy uczniów i egzaminy przebiegały zgodnie z przewidzianymi procedurami. Teraz z niecierpliwością czekamy na wyniki naszych starań! Zważywszy jednak na to, iż cała szkoła trzymała kciuki, jesteśmy spokojni o rezultaty.

torun 3aDnia 23 kwietnia br. klasa 3a w towarzystwie sześciu uczennic z klasy 3b i ucznia z klasy 2b, wybrała się na wycieczkę do malowniczego Torunia. Opiekunami grupy byli wychowawcy klas trzecich - p. Martyna Kaczmarska i p. Rafał Rosa. Uczniowie zwiedzali perłę polskiego gotyku w nagrodę za wygrany konkurs o patronie ks. Piotrze Skardze. Klasa 3a zdeklasowała konkurencję z gimnazjum, prezentując film o życiu i działalności ks. Skargi.
Około godziny 8:00 wyruszyliśmy autokarem spod okolic szkoły w kierunku województwa kujawsko – pomorskiego. Droga przebiegała nam niezwykle przyjemnie – mieliśmy czas na wspomnienia z poprzednich wycieczek i wymienienie się spostrzeżeniami o niedawno pisanym egzaminie gimnazjalnym.
Spacer po Toruniu rozpoczęliśmy od przywitania się z gospodarzem miasta – pomnikiem stojącego (co podkreśla jego toruńskie pochodzenie) Mikołaja Kopernika, znajdującym się w samym sercu starego miasta, tuż przy przepięknym Ratuszu Miejskim. Starówka zachwyca gotycką monumentalnością i wszędobylską czerwoną cegłą. Przepiękne, niemal nienaruszone podczas wojen kościoły, tak licznie znajdujące się w samym centrum staromiejskiego kompleksu, przypominają o epoce średniowiecza, zwanej przecież czasem katedr. Gdy podziwialiśmy zabytki tej wspaniałej architektury, trudno było nie odczuwać dumy z faktu, iż cały toruński średniowieczny zespół miejski został w 1997 r. wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO, a od 2004 roku Toruń jest ogólnopolską siedzibą Ligi Polskich Miast UNESCO.
Mieliśmy okazję zobaczyć dzwon Tuba Dei (Trąbę Bożą) – największy średniowieczny dzwon w Polsce i jeden z największych średniowiecznych dzwonów kołysanych w Europie Środkowej, znajdujący się na wieży Bazyliki katedralnej św. Janów w Toruniu.
Zwiedziliśmy także Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu – pierwotnie franciszkański, w latach 1557-1724 w rękach protestantów, w latach 1724-1821 bernardynów, od 1830 roku parafialny. Wznosi się na Starym Mieście, w zachodniej części północnego bloku przyrynkowego ograniczonego ulicami Panny Marii, Piekary i Franciszkańską. Powszechnie zwany kościołem Marii Panny, niekiedy Mariackim. Mieści się w nim Mauzoleum Anny Wazówny – siostry króla Zygmunta III Wazy.
Kolejnym miejscem na mapie Torunia było Muzeum Piernika, gdzie pod okiem piekarskich mistrzów, nauczyliśmy się wyrabiać tradycyjne, korzenne ciastka, stanowiące symbol regionu.
Po tak wielu emocjach, udaliśmy się na obiad do kultowego baru mlecznego „Małgośka”. Wizyta w mieście leżącym nad Wisłą i Drwęcą nie mogła obyć się bez zakupów w sklepie z tradycyjnymi, oryginalnymi piernikami.
Zmęczeni, ale szczęśliwi, wróciliśmy do Warszawy około 21:00. Bardzo cieszymy się, że przypadła nam w udziale właśnie taka nagroda. Szkoda jedynie, że za rok już nie będziemy mogli stanąć w szranki z pozostałymi klasami i zawalczyć o kolejny wyjazd. Już zazdrościmy zwycięzcom!

W dniu 24 kwietnia klasa 2a za zdobycie nagrody publiczności w ramach konkursu o patronie pojechała na wycieczkę śladami Fryderyka Chopina.
Uczniowie wraz z wychowawczyniami Paniami Lenart i Suchocką odwiedzili dwór rodziny Chopinów w Żelazowej Woli.
Ta słynna w Polsce wieś leży w województwie mazowieckim, 46 km od Warszawy i 2 km od Sochaczewa. Znana jest jako miejsce urodzenia Fryderyka Chopina w dniu 1 marca 1810 roku oraz miejsce jego zamieszkania w pierwszych miesiącach dzieciństwa, w dworku Skarbków. W oficynie dworku, właśnie w miejscu, gdzie kiedyś mały Fryderyk mieszkał z rodzicami, powstało Muzeum biograficzne artysty - oddział Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.
Dworek w Żelazowej Woli otacza park krajobrazowy z XVIII wieku. To tutaj, w ogrodzie, młody Fryderyk grywał na wystawianym z salonu fortepianie, kiedy odwiedzał Żelazową Wolę. Towarzyszyła temu nie tylko rodzina, ale i mieszkańcy okolicy. Park wywarł na naszych uczniach ogromne wrażenie. Powstały w latach 20-tych w stylu modernistycznym ubiegłego wieku składa się z drzew i krzewów występujących na całym świecie. W 2010 park został zrewitalizowany. Nad rzeką Utratą powstał nowy most, wykarczowano chore i suche drzewa, wyremontowano estradę nad stawem, dosadzono tysiące nowych roślin. W każdym zakątku parku towarzyszy zwiedzającym muzyka Chopina płynąca z ukrytych głośników.
Kolejnym miejscem na Chopinowskim szlaku był, zbudowany w latach 1551-1561, kościół w Brochowie. To właśnie w tym miejscu ślub brali rodzice pianisty-Mikołaj Chopin wraz z Justyną Teklą z Krzyżanowskich, a w kwietniu 1810 roku ochrzczony w nim został mały Fryderyk Chopin. Obecna świątynia, odnawiana zarówno po I jak i po II wojnie światowej, wyglądem nawiązuje do swego wyglądu z XVI wieku. Jest to swoisty kościół - warownia. Nosi cechy stylu renesansowego i stanowi perełkę w architekturze sakralnej Europy, stanowiąc zarazem obiekt obronny.
Klasa 2a dziękuje Księdzu Dyrektorowi oraz pani Katarzynie Kozioł za zorganizowanie tej bardzo przyjemnej wycieczki.

fortecaKoncert współfinansowany jest przez Caritas Polska w ramach wygranego konkursu na jeden ze "100 projektów na 100 - lecie Odzyskania Niepodległości Polski"

W koncercie uczestniczą 2 oraz 3 klasy gimnazjum

Początek strony