Wychowanie w wartościach

Młody człowiek jest wrażliwy naprawdę, sprawiedliwość, piękno i na inne wartości duchowe. Młody człowiek pragnie odnaleźć siebie samego, dlatego szuka, czasem burzliwie prawdziwych wartości i ceni tych ludzi, którzy ich nauczają i według nich żyją. Jan Paweł II

Kierując się potrzebami współczesnej edukacji, nasza szkoła szczególną uwagę zwraca na wychowanie w świadomości wartości. Właściwe wykształcenie poza kompetencjami z wiedzy nabytej w trakcie nauki, powinno dawać podstawę dla kręgosłupa moralnego. Nadrzędnym celem edukacji winno być budowanie dobrego charakteru u ucznia. Dlatego, od 2010 r., w szkole jest realizowany program „Wychowania w wartościach”. Jest on filarem programu wychowawczo – profilaktycznego. Właściwe rozumienie wartości, jest niezbędne do dokonywania wyborów i budowania zintegrowanej osobowości.

W każdym miesiącu skupiamy się na innej wartości. Są one rozpatrywane w trzech płaszczyznach. Pierwszą, stanowi sfera fizyczna, psychiczna osoby (emocjonalna, poznawcza, intelektualna). Odnosi się ona do osobistych zasobów, tendencji, skłonności, talentów, umiejętności, problemów w realizowaniu wskazanej wartości, do przeszkód oraz szukania głębszego jej zrozumienia z pozycji indywidualnej, osobowej. Druga sfera, dotyczy społeczności szkolnej oraz rodzinnej. Często skomplikowane sytuacje, konflikty, uprzedzenia, przyzwyczajenia, myślenia z pozycji egoistycznej, nie pozwalają wzrastać danej wartości. Zastanowienie się nad nią może pomóc w szukaniu sposobów rozwiązania trudnych sytuacji. Trzecim, szczególnym obszarem wychowania w wartościach, jest sfera relacji z Bogiem. Jest to sfera nie realizowana w innych szkołach, ze względu na świecki charakter nauczania. Chcemy, aby każdy uczeń dostrzegał obecność Boga w swoim życiu, aby umiał kontaktować się z Bogiem, aby zaufał Jemu we wszystkich działaniach, aby zwracał się do Niego o pomoc w trudnych sytuacjach, aby wiara ucznia była żywa i ciągle pogłębiała się. Wierząc w Boga i kierując się Jego zasadami, uczeń będzie w stanie oprzeć swe życie na prawdzie i miłości. Będzie miał siłę przeciwstawić się temu, co złe i krzywdzie innych.

Wszystkie te sfery przenikają się i wpływają na siebie. Ale jeśli myślimy, działamy, czujemy to, co realizujemy i jeśli jest to dobre, wówczas żyjemy w prawości.

Pragniemy, aby każdy uczeń wychodzący z naszej szkoły, umiał dokonywać wyborów, odrzucał to, co złe, miał potrzebę życia opartego na prawdzie, pokoju, prawości, sprawiedliwości, życzliwości, niekrzywdzenia, wybaczania, miłości, cierpliwości, przyjaźni, radości, wytrwałości, wdzięczności, odwadze, wierze zarówno w siebie, jak i w opiekę Boga.

Świadomość tego, że nigdy nie są sami, że są dziećmi Najwyższego, obudzi w nich potrzebną siłę i ukryty potencjał, możliwości wynikające z tego faktu. Pozwoli używać talentów, umiejętności w dobrych celach. A to przyniesie im satysfakcję i radość wewnętrzną. W ten sposób staną się na budowniczymi pokoju w sobie i świecie.

W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem, o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby poprzez to wszystko, co posiada, umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich. Jan Paweł II

Nasza szkoła, już z nazwy katolicka, wskazuje na ważny aspekt nauczania. Pragniemy pokazać, że wartości katolickie, chrześcijańskie są wartościami nieprzemijającymi, uniwersalnymi oraz ciągle żywymi. Prawda, dobro, piękno, pokój, prawość, niekrzywdzenie, sprawiedliwość, miłość, wybaczanie, patriotyzm, szacunek, wiara, wytrwałość, mądrość, odwaga, męstwo, współczucie, to są wartości, które są wieczne i tak pięknie ukazane przez Jezusa. Są one zapisane w naszych sercach, dlatego wszyscy odczuwamy potrzebę ich realizowania w naszym życiu.

Aby nauczanie było pełne, realizujemy aspekty wychowawcze poprzez aktywowanie naszych uczniów w różnych obszarach. W programie wychowawczo – profilaktycznym skupiamy się na następujących tematach:

  1. Wychowanie patriotyczne oraz pielęgnowanie tradycji narodowych i chrześcijańskich, obejmuje obchody świąt narodowych, naukę pieśni patriotycznych, odwiedzanie miejsc pamięci narodowej, realizację programu Mały Patriota i Młody Patriota, organizowanie wspólnych opłatków klasowych i szkolnych, udział w Orszaku Trzech Króli, konkursy recytatorskie.
  2. Wychowaniu w wartościach, które ma na celu także kształtowanie poczucia własnej wartości oraz wzmacnianie umiejętności bycia w grupie rówieśniczej. Pogłębianie umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz rozwiazywania konfliktów, radzenia sobie z emocjami, budowanie pozytywnych relacji w rodzinie, dokonywanie wyborów w oparciu o prawdę, kształtowanie prawego postępowania, pogłębianie wiary i relacji z Bogiem oraz umiejętności odróżniania dobra od zła.
  3. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez poznawanie tego, co sprzyja zdrowiu, a jakie czynniki mu zagrażają; zapoznanie z konsekwencjami cyberprzemocy czy uzależnieniu od komputera.
  4. Działalność charytatywna – adopcja na odległość, organizacja wolontariatu, pomoc w Caritasie, pomoc Polakom ze Wschodu.
  5. Realizowanie zagadnień dotyczących rozwoju emocjonalno – społecznego oraz zapobiegania przemocy i zachowań agresywnych. W tym obszarze, nauczyciele prowadzą zajęcia wynikające z aktualnych potrzeb klasowych.
  6. Rozwoju poznawczym, wyrównywaniu szans rozwojowych i edukacyjnych. Ten obszar dotyczy wszelkich zajęć wyrównawczych i korekcyjnych, logopedycznych, konsultacji, konkursów, kół zainteresowań, koncertów, rozwijanie czytelnictwa, wycieczek, wyjść do teatrów czy kin lub udział w warsztatach, realizacja innowacji oraz indywidualnego prowadzenia poszczególnych uczniów.
  7. Doradztwo zawodowe – to zapoznawanie uczniów z możliwościami pracy w różnych zawodach, badanie ich zainteresowań i predyspozycji zawodowych, pomoc w wybraniu dalszej drogi kształceni się.
  8. Wychowanie duchowe – szkoła organizuje codzienną modlitwę, zapewnia udział we Mszach Świętych oraz nabożeństwach okolicznościowych, w dniach skupienia adwentowych i wielkopostnych, rekolekcjach, udostępnia prasę katolicką oraz umieszcza wybrane cytaty biblijne na monitorach i korytarzach szkolnych, organizuje Festiwal Pieśni Religijnej.

We wszystkie działania angażujemy społeczność szkolną. Pragniemy, by każdy uczeń kończący naszą szkołę, był świadomy swojego potencjału, znał swoje mocne strony, by mógł je wykorzystywać dla dobra społeczności, w której przebywa, by był świadomy tego, że może stawać się lepszym. Chcemy, aby miał odwagę powiedzieć „nie” w sytuacjach złych oraz by pielęgnował relację z Bogiem, wiedząc, że On jest jego najlepszym przyjacielem, doradcą i zawsze go kocha. Chcemy, aby uczniowie kochali i szanowali swoich rodziców, byli im wdzięczni za wszystko, co dobrego otrzymują, a może niekiedy stawaliby się dla nich wzorami