fb

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg

historia spacerW sobotę 27 listopada po raz kolejny powędrowaliśmy pod rękę z historią.
Tym razem zaprowadziła ona uczniów naszej szkoły do Muzeum Powstania Warszawskiego.
Podczas trwającego blisko cztery godziny spotkania przemierzyliśmy szlak powstańczych walk, które rozegrały się w naszym rodzinnym mieście w sierpniu i wrześniu 1944 roku.
Poznaliśmy niezłomną wolę walki, bohaterstwo, odwagę, często brawurę tych młodych ludzi, staraliśmy się zrozumieć, dlaczego podjęli tak nierówną walkę. Cofnęliśmy czas do początku okupacji i pojęliśmy, dlaczego to powstanie musiało wybuchnąć. Zrozumieliśmy słowa wypowiedziane wiele lata temu przez Jana Jeziorańskiego
„Powstanie Warszawskie z politycznego punktu widzenia nie miało sensu, z militarnego punktu widzenia było skazane na porażkę, z psychologicznego było koniecznością”.
Wędrując po muzeum, dotknęliśmy drzwi za którymi zapadła ostateczna decyzja o wybuchu powstania, przeszliśmy ciemnym, niskim i dusznym kanałem, pochyliliśmy się nad mapą, która w sposób interaktywny pokazała nam jak umierało nasze miasto. Stanęliśmy pod skrzydłami Liberatora i na własne oczy zobaczyliśmy jaki był ogromny i jak bardzo mógł pomóc, gdyby mu pozwolono.
Na sam koniec podjęliśmy próbę odszukania w naszych twarzach rysów twarzy uczestników Powstania Warszawskiego. Niesamowite kilka chwil oczekiwania w ciszy, aby nasza twarz przeobraziła się w twarz powstańca. Niektórzy z nas mieli szczęście, twarz która się pojawiła miała imię, nazwisko a nawet pseudonim, niektóre pozostały bezimienne, zupełnie jak podczas powstania.
Cztery godziny minęły nam jak 4 minuty i pozostało oczekiwanie...na kolejny spacer z historią.

6b t lalka25 listopada klasa 6b obejrzała w Teatrze Lalka spektakl "Odyseja". Podobały nam się efekty związane ze światłem, pomysłowa dekoracja i gra aktorów. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie przygody Odysa znalazły odzwierciedlenie w przedstawieniu, ale byliśmy zadowoleni, że mogliśmy go zobaczyć. W drodze powrotnej porozmawialiśmy także o Januszu Korczaku, przy którego pomniku się zatrzymaliśmy.

 

7b warszawaCzym dla Warszawy zasłużył się Zygmunt III Waza? Które wydarzenia najsilniej wpłynęły na dzieje i tożsamość miasta? Dlaczego warto odwiedzić Łazienki? 7B w czytelnej i skondensowanej formie poznała wiele faktów z dziejów Warszawy, jej współczesną topografię i najciekawsze miejsca. Ale wtorkowe zajęcia w Muzeum Warszawy to jedynie wstęp do codziennego zwiedzania i odkrywania wzniosłej, pięknej i niezwykłej historii naszej stolicy. Bądźmy dumni z naszej Warszawy, niech będzie o tym głośno!!!

badmintonKinga Grzechocińska i Michalina Łastowska zajęły 2 miejsce

 

 

 

 

k piosenki

Szkolny Konkurs Polskiej Piosenki

"Piosenki z tamtych lat"

 

Regulamin konkursu

 

 

 

norwid10 listopada br. w naszej szkole odbyły się apele przygotowane przez uczniów dla upamiętnienia Odzyskania Niepodległości przez Polskę 11 listopada 1918 roku.
Przedstawienia zostały przygotowane zarówno przez uczniów młodszych, jak i starszych.
Klasy 5 - 8 oglądały program artystyczny przygotowany przez reprezentantów klasy 7a i 8a pod kierunkiem p. Martyny Kaczmarskiej. Świętowanie i upamiętnianie odzyskania niepodległości, stało się pretekstem do zaprezentowania bardzo trudnej, intelektualnej poezji jednego z naszych wieszczów narodowych - Cypriana Kamila Norwida.
Wybór poezji tego artysty totalnego był spowodowany tym, iż Norwid całe swoje życie i działalność artystyczną podporządkował sprawom narodowym - Ojczyźnie, która była dla niego najwyższą wartością. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zdecydował, iż Norwid będzie jednym z literackich patronów roku 2021. W bieżącym roku obchodzimy bowiem 200 - lecie urodzin poety.
Oprócz fragmentów poezji, poematów i traktatów, uczniowie przybliżyli najważniejsze daty z życia Norwida, a także dokonali pogłębionej analizy jego dzieł ujmując jednocześnie sprawy kluczowe dla Polski.
Mamy nadzieję, iż po zaprezentowanej inscenizacji, każdy spośród grona naszych uczniów będzie już pamiętał słowa wieszcza mówiące, że: "Ojczyzna to wielki, zbiorowy obowiązek".
Apel uświetnili swymi muzycznymi występami Julia Piśko, która zaśpiewała "Białe róże" oraz nasz absolwent - Mateusz Brzozowski grający dla nas patriotyczne pieśni. Młodzież wsparła także p. Barbara Jurczyk, która nadała ton pieśniom i sprawiła, że także osoby obecne na widowni zostały włączone w apel poprzez wspólny śpiew.
Punktualnie o 11:11 cała społeczność szkolna odśpiewała hymn narodowy, rozpoczynając tym samym radosne świętowanie długiego weekendu poświęconego Niepodległej.

ignacyUczniowie klas 1 - 3 biorą udział w programie z wielkim zainteresowaniem. Wyruszyliśmy na poszukiwania Ignacego Łukasiewicza, aż na Antarktydę.
Poznaliśmy słynnego naukowca Henryka Arctowskiego oraz Antoniego Dobrowolskiego.
Uczniowie zamienili się w słynnych geologów - glacjologów i badali, co się stanie jak roztopią się lodowce na Antarktydzie. Narysowali też wspaniałe zorze polarne.

 

 

 

11.11Drodzy Uczniowie!

Jeśli nie macie pomysłu na to, jak spędzić zbliżające się dni wolne w Warszawie, poniżej znajdziecie podpowiedź. Zapraszamy Was do przeżywania i upamiętniania Święta Odzyskania Niepodległości przez Polskę w sposób aktywny i kulturalny.

11 listopada, pomimo, iż jest to dzień wolny od pracy, instytucje kulturalne, muzea i galerie pozostają w większości otwarte dla zwiedzających. Wiele z nich, oferuje tego dnia wstęp bezpłatny na ekspozycje stałe. Gorąco zachęcamy Was do zabrania swoich rodzin na świąteczny spacer i odwiedzenie miejsc, do których na co dzień być może nam nie po drodze. Nie ma przecież bardziej stosownej okazji do poznania kultury, sztuki i historii naszej Ojczyzny.

Instytucje, które warto odwiedzić:

  1. Muzeum Narodowe w Warszawie - https://www.mnw.art.pl
  2. Muzeum Wojska Polskiego - http://www.muzeumwp.pl/o-muzeum.php
  3. Muzeum Katyńskie - http://www.muzeumkatynskie.pl/pl/5368/o_muzeum.html
  4. Muzeum Rzeźby w Królikarni oddział Muzeum Narodowego w Warszawie - http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/
  5. Zamek Królewski w Warszawie - https://www.zamek-krolewski.pl/
  6. Miejsce Pamięci Palmiry - https://palmiry.muzeumwarszawy.pl/
  7. Muzeum Więzienia "Pawiak" - http://muzeum-niepodleglosci.pl/pawiak/
  8. Mauzoleum Walki i Męczeństwa - http://www.muzeum-niepodleglosci.pl/mauzoleum_szucha/
  9. Muzeum Niepodległości - http://muzeum-niepodleglosci.pl/
  10. Muzeum Warszawy - https://muzeumwarszawy.pl/

flaga p10 listopada 2021 roku przyłączamy się do ogólnopolskiej akcji "Szkoła do hymnu". Podobnie jak to było w latach ubiegłych, także teraz, serdecznie zapraszamy i zachęcamy do wspólnego odśpiewania czterech zwrotek naszej najważniejszej narodowej pieśni - "Pieśni legionów polskich we Włoszech".
Tego dnia odbędą się także uroczyste apele upamiętniające odzyskanie przez Polskę niepodległości. Klasy młodsze (0 - 4) świętować będą na 2 godzinie lekcyjnej, zaś starsze (5 - 8) na trzeciej. Po występach cała wspólnota szkoły przystąpi do zaśpiewania hymnu państwowego o symbolicznej godzinie - 11:11.
Zapraszamy także wszystkich uczniów do włączenie się w śpiewanie patriotycznych pieśni w trakcie trwania przedstawień. Będzie to znakiem patriotyzmu i właściwej, obywatelskiej postawy.
Przypominamy, że tego dnia wszystkich nas dla podkreślenia rangi i wagi tego wydarzenia, obowiązuje strój galowy.
Serdecznie zachęcamy do wspólnego świętowania!

pasowanie21 października uczniowie klas 1a i 1b zostali poddani czterem nietypowym próbom: zręczności, mądrości, uśmiechu oraz tornistra. Dowodząc swoich talentów i umiejętności, przy aplauzie przybyłych Gości, dzieci pomyślne stawiły czoła wymaganiom. Aktu uroczystego pasowania dokonał Ks. Dyrektor Sylwester Jeż, zapisując kolejnych uczniów na kartach historii naszej Szkoły. Po uroczystości na pierwszaków czekał poczęstunek wraz z drobnymi upominkami. Ten niezwykły dzień z pewnością pozostanie na długo naszej pamięci.

sybir4 listopada br. klasy ósme wraz panią Dyrektor, p. Magdalena Żołek, p. Martyną Kaczmarską i ks. Rafałem Łaskawskim, odwiedziły Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku. Jest to nowy obiekt, który robi duże wrażenie już samą bryłą - siedziba muzeum to jeden z przedwojennych magazynów wojskowych, bezpośrednio przylegającym do bocznicy kolejowej dawnego Dworca Poleskiego. W latach 1940–1941 oraz w 1944 roku tu właśnie Sowieci ładowali do wagonów mieszkańców Białostocczyzny, aby deportować ich na Sybir. Stąd w 1943 roku Niemcy wywieźli do obozu zagłady w Treblince Żydów z białostockiego getta.
Muzeum Pamięci Sybiru jest poświęcone ludziom, którzy od końca XVI aż do połowy XX wieku byli niewoleni i zsyłani w głąb Rosji, a później Związku Sowieckiego, jak też tym, którzy podążali tam dobrowolnie. Opowiadamy o jeńcach, więźniach, zesłańcach i deportowanych. Mówimy także o tych, którzy przed I wojną światową odkrywali Syberię i aktywnie uczestniczyli w zagospodarowaniu jej ogromnych obszarów. Łączymy wyniki badań i narrację historyków ze wspomnieniami uczestników i świadków zdarzeń. Pokazujemy ogromne emocje ukryte w zwykłych na pozór przedmiotach, przenosząc zwiedzających w niezwykłą krainę – tajemniczy, piękny, a jednocześnie okrutny i bezwzględny Sybir.
Bez wątpienia to miejsce na długo zapadnie w naszej pamięci. Wiedza o minionych dziejach Polski i świata jest zwłaszcza dziś, kluczową kwestią dla młodych pokoleń, dlatego już planujemy kolejne wycieczki.

bialystokWersal Północy zdobyty! 8a i 8b wraz z panią Dyrektor, paniami Magdą i Martyną przy wsparciu księdza Rafała spacerują po Białymstoku.

 

 

 

4bc parkW związku z Dniem Krajobrazu przypadajacym na 20 października klasy 4b i 4c wybrały się do pobliskiego Parku Szymańskiego na terenowe zajęcia przyrodnicze.
Tematem tegorocznego dnia były "Otwarte Krajobrazy" dlatego rozmawialiśmy o naszym najbliższym otoczeniu, porównywaliśmy obecny krajobraz Woli z tym sprzed 100 lat, a przy okazji poznawaliśmy gatunki drzew rosnących w parku i ocenialiśmy ile mają lat.
Pogoda nam sprzyjała. To był bardzo przyjemny spacer!

emocjaW projekcie bierze udział klasa 3a i 0a.
 

1a zamekWczoraj 19 października klasa 1a była na lekcji muzealnej w Zamku Królewskim.
Uczniowie spotkali Królewskiego pazia, który opowiadał o życiu pazia na Królewskim dworze. Atrakcją było szukanie drogi do Królewskich apartamentów za pomocą mapy.
Na koniec uczniowie mogli sprawdzić co zapamiętali, rozwiązując quiz.

 

 

 

mazowsze13 października klasy 7a i 7b wraz z p. B.Jurczyk i D.Kubik odwiedziły siedzibę zespołu ludowego MAZOWSZE w Karolinie (gmina Otrębusy). Zwiedziliśmy kompleks pałacowo - parkowy, w którym mieści się Muzeum - Centrum Folkloru Polskiego. Uczniowie obejrzeli widowisko muzyczne dotyczące tańców narodowych "Fantazja polska". Zachwyciły stroje ludowe, mistrzowskie tańce i wspaniałą muzyka polskich kompozytorów zafascynowanych muzyką ludową.
Wszystkim polecamy to miejsce

historiaW sobotę 16 października uczniowie naszej szkoły w ramach kółka historycznego Spacery z historią wyruszyli w daleką drogę szlakiem niezwykłych pomników Warszawy. Szlak tej wędrówki wyznaczały przystanki:

  1. Pomnik Małego Powstańca stojący przy murze obronnym na warszawskim Podwalu, który opowiedział uczniom historię Szarych Szeregów i Zawiszaków.
  2. Pomnik Kobiety Powstania Warszawskiego odsłonięty 2 października 2021 roku, postawiony w hołdzie 12 tysiącom kobiet biorących udział w Powstaniu Warszawskim.
  3. Pomnik Powstania Warszawskiego, ogromny, będący dowodem pamięci dla bohaterów Powstania Warszawskiego, który pozwolił na dotknięcie historii własną dłonią
  4. Pomnik Polegli Niepokonani umiejscowiony pod kurhanem, skrywającym około 20 ton ludzkich prochów mieszkańców stolicy, zamordowanych przez Niemców podczas Powstania Warszawskiego. Cicha historia mieszkańców wolskich ulic: Górczewskiej, Młynarskiej, Wolskiej , Moczydła.

Trwający blisko trzy godziny spacer zapisał się w pamięci uczestników nie tylko ciekawymi historiami, ale też słoneczną pogodą, szelestem liści w parku Krasińskich , uśmiechem i słodyczami.
Część druga spaceru z historią będzie miała miejsce w listopadzie. Odwiedzimy wówczas Muzeum Powstania Warszawskiego. Już dzisiaj z całego serca na niego zapraszamy.

4bc warownia29 września uczniowie klas 4b i 4c odwiedzili Warownie Jomsborg w Warszawie, gdzie poznali historię Wikingów, dowiedzieli się jakie relacje mieli Wikingowie z Polską, a także mogli zobaczyć walkę na miecze.
Każdy uczestnik wycieczki mógł się nauczyć strzelać z łuku, walczyć bezpiecznymi piankowymi mieczami i wybić pamiątkową monetę.
Pobyt w Warowni zakończył się przeciąganiem liny

8b dunikowskiDnia 15 października br. klasa 8a wraz z wychowawczynią p. Martyną Kaczmarską wybrała się na lekcję muzuealną poświęconą malarskiej, zatem dość nietypowej, twórczości wybitnego artysty - Xawerego Dunikowskiego. Wystawa to retrospektywa dzieł malarskich, które poznaliśmy jednak w kontekście dorobku rzeźbiarskiego. Trudno pominąć figuratywność tegoż malarstwa. Aby jak najlepiej zrozumieć to dość abstrakcyjne i jednocześnie ekspersyjne opisanie rzeczywistości, sami mogliśmy stworzyć podczas warsztatów swoje dzieła inspirowane tymi podziwianymi. Dodatkowo podczas zajęć, dowiedzieliśmy się o tej najciemniejszej z kart życia Dunikowskiego - przeżyciach wojennych i pobycie w obozie koncentracyjnym w Auschwitz. Dzięki merytorycznemu wprowadzeniu nas w obszar tych jakże trudnych zagadnień tak historycznych, jak egzystencjalnych, odczytanie dzieł ikonicznych eksponowanych w Królikarni stało się prostsze, choć okazało się być dużym przeżyciem.

Gratulujemy kuratorom wystawy pomysłu, by ta mniej znana sfera twórczości plastycznej Dunikowskiego, została pokazana szerszej publiczności, a nie jedynie stanowiła artefakt kryjący się w magazynach Muzuem Narodowego.

m czackaBłogosławiona Róża Maria Czacka, zakonnica zwana niewidomą matką niewidomych... Ósmego października dwie klasy siódme dzięki uprzejmości i zaangażowaniu Oskara Wasilewskiego ucznia klasy 7b i jego mamy przeżyły niezwykłą lekcję wychowawczą. Uczniowie nie tylko poznali wypełnione miłością do bliźniego życie zakonnicy, ale obejrzeli i dotknęli rodzinnych pamiątek państwa Wasilewskich, związanych z błogosławioną siostrą. Przez chwilę doświadczyli również trudności z jakimi w codziennym życiu zmagają się niewidomi. Bardzo dziękujemy za tą żywą lekcję.

d papieski11 października obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Papieski. Klasy 0 - 3 otrzymały zadania od Jana Pawła II (na przykład, by w wieczornej modlitwie powierzyć swoją rodzinę świętemu Papieżowi, być miłym dla kolegów albo z radością wypełniać zadania wyznaczane przez nauczycieli). Ponadto ci uczniowie poznawali znaczenie poszczególnych liczb w życiu Karola Wojtyły. Dowiedziały się między innymi, że Papież mówił biegle siedmioma językami, a 523 dni spędził w podróżach apostolskich. Uczniowie zaśpiewali też “Nie lękajcie się” Arki Noego.
Starsi uczniowie również śpiewali “Nie lękajcie się”, ale wersję bardziej młodzieżową. Ponadto przypomnieli sobie teksty Jana Pawła zachęcające młodych do ewangelizowania rówieśników. Powtarzały się słowa: "Młodzi nie lękajcie się świętości! Wzbijajcie się na wysokie szczyty, bądźcie pośród tych, którzy pragną osiągnąć cele godne synów Bożych. Uwielbiajcie Boga waszym życiem!” Stały się one też częścią dekoracji w tej części naszej szkoły.
W czasie równoległych obchodów w obydwu przedziałach wiekowych rozdane zostały dyplomy i nagrody dla uczniów, którzy wzięli udział w konkursie plastycznym “Wszystko postawiłem na Maryję”.

8a katedra1 października klasa 8a pielgrzymowała wraz z panią Dyrektor Anną Żak, księdzem prefektem Rafałem Łaskawskim oraz wychowawczynią Martyną Kaczmarską do grobu błogosławionego Prymasa Tysiąclecia Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Było to wydarzenie niezwykle refleksyjne, pełne modlitwy i zadumy. Uczestnicy zanieśli swoje intencje do błogosławionego. Ponadto, zwiedziliśmy wnętrze katedry, katakumby, które po niedawnym remoncie, stanowią jedną z największych nekropolii w naszym kraju, gdzie możemy pomodlić się za dusze znamienitych Polaków zasłużonych dla naszej Ojczyzny.
Tego dnia, udaliśmy się także do sąsiadującego z katedrą Jezuickiego Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej założonej przez patrona naszej szkoły - księdza Piotra Skargę. Naszą uwagę przykuły wspaniałe "anielskie" drzwi autorstwa światowej klasy rzeźbiarza - Igora Mitoraja. Wrota są repliką wejścia, które w 2007 roku Igor Mitoraj stworzył dla kościoła Santa Maria degli Angeli e dei Martiri (Świętej Maryi od Aniołów i Męczenników) w Rzymie, świątyni wzniesionej na terenach starożytnych Term Dioklecjana przez samego Michała Anioła.
I po raz kolejny wielka sztuka współistniała z przeżyciami duchowymi.

Spacerując po Starym Mieście i rynku, napotkaliśmy kataryniarza rodem wyjętego z noweli Prusa. Jakież było nasze zdziwienie kiedy okazało się, że ów sympatyczny człowiek jest absolwentem naszej szkoły!

Oby takich wyjść i spotkań było jak najwięcej.

8 lublinUczniowie klas 8a i 8b udali się na wycieczkę do Lublina i Kozłówki. W nieustającym deszczu poznawaliśmy historię Starego Miasta. Odbyliśmy też podróż do historii cebularza, gdzie własnoręcznie wykonaliśmy ten nieznany nam dotąd placek. Po pracy w piekarni, był smaczny obiad i podróż do kolejnego punktu wycieczki. W Kozłówce przechadzaliśmy się po komnatach pałacowych.

biegiW poniedziałek 4 października w Mistrzostwach Woli w Biegach przełajowych naszą szkołę reprezentowało 19 uczniów z klas 6-8. Pięć osób awansowało do finału Mistrzostw Warszawy.

Michalina Łastowska z kl. 8b zajęła 2 miejsce.

Początek strony