fb

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg

Temat ten realizowany jest w naszej szkole ze szczególnym zaangażowaniem uczniów, nauczycieli i Dyrekcji, dlatego tylko przytoczę niektóre inspirujące wypowiedzi znaczących osób.

Musimy wyjaśnić różnice pomiędzy niezdrową formą nacjonalizmu, który uczy pogardy dla innych narodów i kultur, a patriotyzmem, który jest właściwą miłością własnego kraju. Prawdziwy patriotyzm nigdy nie stara się dążyć do dobrobytu własnego kraju kosztem innych. Bowiem ostatecznie dotknęłoby to także jego własnego narodu, wyrządzanie krzywdy dotyka obu stron – i agresora i ofiary. Nacjonalizm, szczególnie w swoich najskrajniejszych formach, jest więc antytezą prawdziwego patriotyzmu” Jan Paweł II - ONZ ,1995 r.

Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu. Próbą dla tego umiłowania staje się zagrożenie tego dobra, jakim jest ojczyzna. Nasze dzieje uczą, że Polacy byli zawsze zdolni do wielkich ofiar dla zachowania tego dobra albo też dla jego odzyskania” - Jan Paweł II („Pamięć i tożsamość”)

Prawdziwy patriotyzm nie tylko polega na tym, ażeby kochać jakąś idealną ojczyznę, ale – ażeby kochać, badać i pracować dla realnych składników tej ojczyzny, którymi są ziemie, społeczeństwo, ludzie i wszelkie ich bogactwa” - B. Prus

Niech wspaniałe świadectwo miłości Ojczyzny, bezinteresowności, jakich mamy wiele w naszej historii, będą wyzwaniem do zbiorowego poświęcenia wielkim narodowym celom” - Jan Paweł II (Parlament 1999)

Sztuką jest umierać dla ojczyzny, ale największą sztuką jest dobrze żyć dla niej” - St. Wyszyński

Starajmy się tak postępować i tak żyć, by nikomu w naszej Ojczyźnie nie brakło dachu nad głową i chleba na stole, by nikt nie czuł się samotny, pozostawiony bez opieki” - Jan Paweł II

Nie chciejcie ojczyzny, która was nic nie kosztuje” - Jan Paweł II

Potrzeba nieustannej odnowy umysłów i serc, aby przepełniała je miłość i sprawiedliwość, uczciwość i ofiarność, szacunek dla innych i troska o dobro wspólne, szczególnie o to dobro, jakim jest wolna Ojczyzna” - Jan Paweł II

Przystoi walczyć w obronie praw, wolności, ojczyzny” - Cyceron

Musicie ducha hartować, aby móc jak orły przelatywać w przyszłość Ojczyzny”- St. Wyszyński

Prawdziwy patriotyzm nie może mieć na względzie interesów jednej klasy, ale dobro całego narodu” - R. Dmowski

Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości” - J. Piłsudski

Jesteśmy różni, pochodzimy z różnych stron Polski, mamy różne zainteresowania, ale łączy nas jeden cel. Cel ten to Ojczyzna, dla której chcemy żyć i pracować” - R. Dmowski

Nie pytajmy, co może zrobić dla nas ojczyzna. Pytajmy, co my możemy dla niej uczynić” - J. K. Kennedy

Ojczyzna to trzy wielkie rzeczy wspólne: wspólna mowa, wspólne ziemie i wspólna pamięć” - B. Wolniewicz

Patriotyzm jest wtedy, Gdy na pierwszym miejscu jest miłość do własnego narodu; nacjonalizm wtedy, gdy na pierwszym miejscu jest nienawiść do innych narodów” - Ch. de Gaulle

Prawdziwym patriota jest ten, który nie jest ze wszystkiego zadowolony w swej ojczyźnie, to człowiek, który pragnie i walczy o to, by w niej było lepiej” - K. Dickens

Pocałunek złożony na ziemi polskiej ma dla mnie sens szczególny. Jest to jakby złożony na rękach matki – albowiem Ojczyzna jest nasz matka ziemską. Polska jest matka szczególna. Niełatwe są jej dzieje, zwłaszcza na przestrzeni ostatnich stuleci. Jest matką, która wiele wycierpiała i wciąż na nowo cierpi” - Jan Paweł II (Lotnisko Okęcie, Warszawa 16.06.1983 r.)

Obywatele mają obowiązek przyczyniać się wraz z władzami cywilnymi do dobra społeczeństwa w duchu prawdy, sprawiedliwości, solidarności i wolności. Miłość ojczyzny i służba dla niej wynikają z obowiązku wdzięczności i porządku miłości. Podporządkowanie prawowitej władzy i służba na rzecz dobra wspólnego wymagają od obywateli wypełniania ich zadań w życiu wspólnoty politycznej” - KKK2239 (2212-13, 2235-38, 2240, 2244)

Aby uformować tożsamość narodową młodego człowieka należy akcentować jak wielkie znaczenie ma dla nas posiadanie wolnego kraju, własnego języka, własnej kultury. Ukazywanie wybitnych osobowości, ich dokonań dla Polski i świata jest jednym z zadań dla nauczycieli i rodziców. Angażowanie się w pracę dla dobra wspólnego to także namacalny dowód naszego patriotyzmu.
Propozycje dla rodziców: przybliżę postaci historyczne osób, które umiłowały swoją ojczyznę. Akcentuję w rozmowach z dzieckiem, jak bardzo ważne jest, aby system społeczny i polityczny istniał dla dobra wspólnego narodu. Wskażę, kto jest współczesnym patriotą i dlaczego oraz w jaki sposób można obecnie wyrażać patriotyzm.

Alicja Dzwonkowska

Nie ma rzeczy ,której nie można zdobyć wytrwałą pracą i pilnym staraniem” - Seneka
Talent jest to kawałek szlachetnego, ale surowego metalu, dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nadaje” - Ks. Stanisław Staszic
Nigdy, nigdy, nigdy nie poddawaj się” - Winston Churchil

W tym miesiącu zastanawiamy się nad wytrwałością. Przed nami długi okres pracy dla uczniów, którzy chcą mieć dobre oceny. Wytrwałość jest wartością przejawiającą się w cierpliwości, konsekwencji, determinacji, pracowitości, systematyczności, stanowczości, silnej woli, wierze i zaufaniu do siebie. Jest przeciwieństwem lenistwa, słomianego zapału i chaotyczności.
Wszyscy rodzice, którzy chcą dobrze wychować swoje dzieci wiedzą z własnego doświadczenia, jak wiele muszą mieć wytrwałości w swoich dążeniach i jak bardzo ważny jest wybór właściwego celu.
Proponujemy następujące tematy:

  1. Wybieram cele możliwe do zrealizowania w krótkim czasie.
    Mały cel tj. taki, który można osiągnąć szybko, jest nam potrzebny po to, aby móc doświadczać radości z jego spełnienia, poczuć własną siłę sprawczą i zadowolenie. To wzmacnia wiarę i zaufanie do siebie, a tym samym chęć do wysiłku. Niezmiernie ważne dla dziecka jest dostrzeganie i docenianie jego wysiłku przez rodziców. Pamiętajmy również o zachęcaniu do pokonywania lub omijania pojawiających się przeszkód.
    Propozycje dla rodziców: razem ze swoim dzieckiem wybiorę cel do zrealizowania w ciągu 1 tygodnia. Obserwuję, w jaki sposób moje dziecko realizuje go, wspieram je i pomagam osiągnąć sukces.

  2. Cele długoterminowe.
    Nasze małe działania powinny mieć sens czyli dawać coś dobrego lub być częścią większego planu. Perspektywa działania w długim czasie dla dziecka jest często mało motywująca i nieatrakcyjna. Aby jego wysiłki nie szły na marne rodzice mogą ukierunkowywać jego uwagę i rozbudzać ambicje. Pozwalając wybierać cele powinniśmy właściwie ocenić możliwości dziecka oraz sposoby jego uzyskania, jak również możliwości motywowania.
    Propozycje dla rodziców: wspólnie z dzieckiem ustalę jeden cel długofalowy, określę czas i warunki jego realizacji oraz etapy dochodzenia do niego (jeśli zachodzi taka konieczność).

  3. Ustalam sposoby motywowania siebie.
    Aby osiągnąć cel musimy mieć motywację. Im bardziej atrakcyjny jest cel, tym więcej mamy zapału. Przy celu zbyt odległym po pierwszym okresie wzmożonego zapału następuje jego osłabienie. Ważne jest, by w początkowym etapie wykonać jak najwięcej, gdyż to będzie nas mobilizowało w okresie osłabienia. Pomocą niezbędną jest system nagród. Dzieci cieszą się nawet małymi nagrodami. Wymaga to od rodziców czujności i życzliwej uwagi, by wspierać dziecko wtedy, gdy tego potrzebuje oraz uczyć pokonywać lub omijać przeszkody.
    Propozycje dla rodziców: ustalę sposoby nagradzania dziecka po każdym etapie i po osiągnięciu celu i powiem mu o tym.

  4. Jestem wytrwały/a w stawaniu się lepszym człowiekiem.
    To oznacza, że poprzez realizowanie celów stajemy się nie tylko pewniejsi siebie, czy też zadowoleni z siebie, ale również możemy popracować nad tymi naszymi cechami osobowości, które nie są dobre np. reagowanie złością, lenistwo.
    Podobnie jak w zadaniach szkolnych możemy sobie wyznaczyć cel krotki i dłuższy oraz sposoby motywowania siebie. Dzieci chętnie podejmują wyzwania, jeśli dorośli tego od nich oczekują i nagradzają ich nie tylko materialnie lecz także uwagą, wspólnie spędzonym czasem itd.
    Propozycje dla rodziców: razem z dzieckiem wybiorę cel, który zmienia nas na lepsze. Zredagujemy umowę określającą czas, warunki i nagrodę np. będziemy dla siebie mili – nie podnosimy głosu, rozmawiamy bez pretensji, żalu…, nagrodą będzie np. wspólne wyjście.

Alicja Dzwonkowska

Tematem wrześniowym jest życzliwość. Rozpoczynamy nowy rok szkolny z nietypowymi wyzwaniami, które wywołują różne emocje. W takich okolicznościach zachowanie z szacunkiem dla innych może okazać się trudne. Niemniej naszym zadaniem jest utrzymać odpowiedni poziom w relacjach z innymi osobami. Jeśli wartości, którymi chcemy żyć staną się dla nas ważne, życzliwość popłynie bez wysiłku. Niech myśl „zawsze pomagaj, nigdy nie krzywdź” stanie się naszym hasłem życiowym.
Tematy szczegółowe:

  1. Życzliwość w szkole
    „Twoją kulturę i poziom można poznać po języku, jakiego używasz na co dzień”
    „Pierwszym i jednym z najokrutniejszych narzędzi przemocy jest ludzki język” - Matka Teresa
    Propozycje dla rodziców: Cytaty do przemyślenia wspólnie z dziećmi.

  2. Życzliwość w domu. Być życzliwym, dobrym dla osoby, która jest dobra dla nas nie jest wielkim wysiłkiem, ale być życzliwym dla osoby wrogiej nam, krzywdzącej nas jest wyzwaniem, z którym mamy okazję zmierzyć się. Zapomnieć o tym, co nam złego uczyniła, chociaż na jakiś czas jest miarą naszego rozwoju.
    Propozycje dla rodziców: niech to będzie okazją do wprowadzenia spokoju do naszego domu, bądźmy zadowoleni, że możemy być razem.

  3. Bóg jest zawsze życzliwy. Gdy świat jest przytłoczony nienawiścią, wrogością, nie możemy poddawać się pesymizmowi, bo zawsze jest Ktoś, kto jest dla nas życzliwy, nawet wtedy, gdy robimy błędy. Nie odrzuca nas, nie skreśla. Czeka cierpliwie, byśmy byli gotowi przyjąć to, co chce nam dać. Gdy zwracamy się do Niego, nie tylko prosząc o coś, ale wielbiąc Go, myśląc o Nim, dostrzeżemy Jego obecność w różnych zdarzeniach naszego życia.
    Propozycje dla rodziców: Jesteśmy dziećmi Boga, a więc niejako spadkobiercami Jego darów, talentów, cech. Znajdźmy je w sobie. Prośmy Jego o to, by pozwolił nam doznawać swojej życzliwości oraz obdarzył możliwością przekazania jej dalej, innym osobom.

Alicja Dzwonkowska

W bieżącym roku szkolnym kontynuujemy program „Wychowania w wartościach”, który rozpoczął się w 2010 r. Jak ważne jest właściwe rozumienie wartości pokazało nam tegoroczne otwarcie Igrzysk Olimpijskich. Wartości są to idee, które chcemy wpleść w nasze życie. Są one motywatorami do działań. Dają nam poczucie dobrze przeżytego danego nam czasu. Jeśli źle rozumiemy wartości, nasze życie staje się karykaturalne, jest oparte na wytworach umysłu i rozbudowanego ego, takiego ego, który nie uznaje granic, wrażliwości innych osób, ego, które nie uznaje etycznego i moralnego istnienia. Tak zniekształcone wartości zawsze prowadzą do upadku.

Początek strony