fb

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg
Wartością realizowaną w czerwcu będzie sprawiedliwość. Jest ona trudna do realizacji, ale aby odczuwać spokój najbardziej pożądana. Daje nam poczucie ładu, porządku i bezpieczeństwa. Jest ona ściśle związana z zasadami społecznymi i właściwym postępowaniem. Zawsze przywraca równowagę w nas. Sprawiedliwa kara umożliwia nam wzrastanie wewnętrzne.
Szkoła i dom są miejscami, gdzie szczególnie dotyka nas niesprawiedliwość, każdy taki fakt bardziej rani nas niż w innych środowiskach. Rodzi się wtedy gniew, złość, bunt, żal i rozgoryczenie. Aby temu zapobiec, określane są prawa i obowiązki ucznia. Dobrze jest jeśli i w domu wszyscy są świadomi swoich praw i obowiązków i gdy jest to podział sprawiedliwy.
W każdym społeczeństwie obywatele również mają swoje prawa i powinności. Idealnie byłoby, gdyby prawa ustanowione przez człowieka miały swoje źródło w prawie Boskim.

Tematy poruszane w czerwcu to:

  1. Sprawiedliwość w domu.
    Zadanie dla rodziców: zastanowię się nad przywilejami i obowiązkami swoich dzieci w domu, czy są adekwatne do ich możliwości. Może należy je zmienić, by były bardziej sprawiedliwe?

  2. Sprawiedliwość w szkole.
    Zadanie dla rodziców: przeprowadzę rozmowę ze swoimi dziećmi na ten temat. Jeśli to konieczne zwrócę się o pomoc do wychowawcy klasy.

W maju szczególną uwagę zwrócimy na wartość zwaną szczęściem. Wszyscy pragną być szczęśliwi, jest to imperatyw przenikający nasze życie. Często zastanawiamy się, co jest nam potrzebne, by tak się poczuć, dlaczego nie możemy zatrzymać zadowolenia, radości na zawsze. Mamy wrażenie, że ciągle gonimy szczęście. Ale, jeśli wejdziemy głębiej w to zagadnienie, może okazać się, że często jesteśmy nieszczęśliwi z własnego wyboru, oczekując od życia nadzwyczajnych okoliczności i zdarzeń, nie doceniając tych, których mamy.

Tematy, które chcemy poruszyć to:

  1. Szczęście płynące z zaspakajania indywidualnych potrzeb i realizacji własnych celów.
    Aby czuć się szczęśliwym muszą być zaspokojone potrzeby fizyczne i psychiczne np. snu, bezpieczeństwa, akceptacji, bliskości, itd.
    Zadanie dla rodziców: zastanowię się, czy moje dziecko posiada warunki do tego, by czuło się szczęśliwe. Posłucham co na ten temat mówi dziecko.

  2. Szczęście w relacjach z innymi.
    Czujemy się dobrze, jeśli jesteśmy otoczeni dobrymi, ciepłymi ludźmi, akceptującymi nas, którym możemy zaufać i wiemy, że są sprawiedliwi i życzliwi. Możemy wtedy wiele dobrego od nich otrzymać i nauczyć się.
    Zadanie dla rodziców: pomyślę, w jaki sposób mogę wpłynąć na relację z dzieckiem. Zrobię przynajmniej jeden krok, by stały się lepsze.

  3. Szczęście płynące z poczucia związku z Bogiem i życia zgodnego z Jego wolą.
    Co może zagrozić temu, kto mocno wierzy, że Bóg Ojciec, który jest wszechmogący opiekuje się nim. Świadomość tego daje nam wszystko, czego potrzebujemy. Wystarczy wsłuchać się w Jego głos i poznać Jego wolę. Aby Jego usłyszeć należy z serca wyrzucić negatywne emocje i uspokoić umysł poprzez ograniczenie niepotrzebnych pragnień. One same znikną, jeśli zaufamy Bogu.
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o tym, że Bóg zawsze nam pomaga, jeśli poprosimy szczerze i we właściwej potrzebie. Wspólnie zastanowię się, jakie postępowanie podoba się Bogu.

Alicja Dzwonkowska

Dobroć jest wartością wypływającą z naszego serca, jest jego prawdziwym obliczem. Nad nią będziemy zastanawiali się w kwietniu. Dobroć uszlachetnia nasze charaktery i czyni je godnymi naśladowania. Żyjemy po to, by za pomocą naszych rąk i naszego ciała czynić dobro oraz żeby móc doświadczyć dobra płynącego od innych osób. Dlaczego więc postępujemy inaczej? Złe myśli, negatywne uczucia, jeśli je mamy będą zawsze chciały zamanifestować się w niewłaściwym działaniu. Często tracimy kontakt z naszym dobrym sercem dlatego, gdy boimy się stać ofiarami innych, oraz wtedy, gdy damy ponieść się chwilowym emocjom. Oczywiście na nasz system wartości największy wpływ do 12 - go roku życia mają rodzice, nauczyciele, a w okresie dorastania grupa rówieśnicza. W późniejszych latach winniśmy już postępować w zgodzie ze swoim sumieniem. Niektórzy jednak zatrzymują się w rozwoju moralnym na wcześniejszych etapach i nie potrafią usłyszeć własnego sumienia.
Z dobrocią związane jest rozróżnianie, mądrość, miłość, przebaczanie, współczucie itd. Jeżeli będziemy rozwijać w sobie dobroć automatycznie inne wartości też wzrosną.
Bloki tematyczne na kwiecień to:

  1. Dobro jest w nas.
    Zadanie dla rodziców: z większą uważnością dostrzegam i nagradzam dobre zachowania swoich dzieci. Jeśli mam wątpliwości, rozmawiam o tym ze swoim dzieckiem.

  2. Być dobrym dla innych.
    Zadania dla rodziców: wspólnie z dzieckiem zastanowię się, co może zrobić dla osób z którymi spotyka się np. dla kolegi czy kogoś z rodziny, a także dla nieznajomego. Omówię cytat „zło dobrem zwyciężaj” – podzielę się doświadczeniami i swoimi obserwacjami.

Celem tych tematów jest zrozumienie przez uczniów, że każdy z nas może być dobrym i może je przekazywać innym, otrzymując w zamian radość, zadowolenie ze swojego życia.

Alicja Dzwonkowska

W marcu pogłębiamy umiejętności współodczuwania. Jak sama nazwa wskazuje tematy poruszane będą związane z empatią i rozumieniem drugiego człowieka oraz udzielania mu pomocy w potrzebie. Pochylenie się nad człowiekiem w niedoli, powoduje to, że staje się ona mniejsza.
Współczucie to dobre myśli, dobre słowa, dobre działania skierowane do drugiego. Przekracza ono nasze niedomagania, nasze indywidualne potrzeby, nasze ego. Pochodzi z serca i dotyka serca. Budzi wdzięczność i nadzieję, w zamian daje radość, wewnętrzną siłę i godność ludzką. Jest podstawą dla prawdziwej przyjaźni i pokoju między ludźmi. Zawsze niesie dobro. Współczucie należy się tym wszystkim, którzy cierpią i którzy tego potrzebują i nie wykorzystają naszej pomocy do złego działania.

Tematy związane z tą wartością:

  1. Współczucie w rodzinie.
    Współczucie w rodzinie. Najbardziej dotyka nas niedola naszych najbliższych. Gdy są w trudnych sytuacjach chcemy ulżyć im całym swoim sercem. Niekiedy cierpienie przerasta nasze możliwości przyjęcia go i zaakceptowania. Zdarza się też, że jesteśmy poranieni i skłóceni w swoich rodzinach, nasze serca stały się obojętne i nie odczuwamy bólu bliskich.
    Zadanie dla rodziców: zaplanuję czas na wysłuchanie z uwagą i otwartym sercem tych bliskich, których nie mogłam (nie mogłem) lub nie chciałam (nie chciałem) wysłuchać
    .
  2. Współczucie wobec znajomych i nieznajomych.
    Zadanie dla rodziców: zorientuję się, kto potrzebuje opieki czy pomocy i wspólnie z  dzieckiem udzielę jej.

  3. Współczucie Boga wobec nas i świata.
    Bóg w swojej miłości pełnej współczucia pozwolił na to, by Jezus urodził się jako zwykły człowiek, by wzrastał między ludźmi, aby swoim przykładem i naukami ukazał, co jest ważne, co jest wartościowe, jakimi zasadami należy kierować się, by być szczęśliwym.
    Zadanie dla rodziców: przybliżę przykłady z życia Jezusa, które świadczą o jego współczującej miłości. Czy w moim życiu lub życiu innych osób zaistniały wydarzenia ukazujące miłość Boga? – opowiem o tym.
W lutym tematem wiodącym w programie wychowawczym szkoły będzie wiedza. Powszechne pojęcie edukacji zawęża się do zdobywania informacji i pewnych umiejętności potrzebnych do radzenia sobie w świecie otaczającym nas. Zapomnieliśmy, że prawdziwa edukacja to również transformacja serc oraz kształtowanie dobrych charakterów. W programach szkolnych mamy ściśle określone kryteria czego powinien nauczyć się uczeń. Aby jednak być przygotowanym na dobre przeżycie swojego życia uczeń powinien rozwijać i pogłębiać oprócz wiedzy doczesnej wiedzę duchową.
Wiedza doczesna uczy nas jak przeżyć życie, jak zdobyć zawód, osiągnąć jakiś status materialny, natomiast wiedza duchowa nadaje właściwy sens naszym wysiłkom, pozwala na życie z godnością, uczy czerpania z inspiracji oraz mądrego dokonywania wyborów. Wiedza duchowa powoduje, że żyjemy w świadomości bliskości Boga, że potrafimy zachować granice w postępowaniu, a także potrafimy znosić wiele cierpliwie. Rezultatem jej jest mądrość i spokój sumienia, a także jasność umysłu, a przez to większa zdolność korzystania z talentów i umiejętności dla dobra innych.
A zatem skupimy się na dwóch tematach:
  1. Wiedza doczesna
    Jest to przyswajanie informacji o świecie zewnętrznym. Oczywiście najlepsze są takie, które możemy praktycznie wykorzystać  na co dzień czy w przyszłości.
    Zadaniem rodziców będzie przyjrzenie się czego dziecko uczy się i utrwalanie tego, co jest wg nich szczególnie ważne lub czym dziecko jest bardzo zainteresowane. Jeśli zainteresowanie jest pozytywne dostarczamy dodatkowych ciekawych wiadomości.

  2. Wiedza duchowa
    Jest ona skierowaniem uwagi do świata wewnętrznego, do swojego serca i swoich myśli dotyczących naszego odczuwania i rozumienia Boga, zasad i reguł, którymi należy kierować się w postępowaniu codziennym.
    Zadaniem rodziców będzie utrwalenie znajomości Dekalogu i pogłębienie jego rozumienia. Wskazane jest zatrzymanie się na przypowieściach w Ewangelii – przeczytanie co najmniej dwóch w tygodniu i wspólnie z dzieckiem odniesienie do współczesności, przełożenie jej na poziom rozumienia dziecka.

Alicja Dzwonkowska

Grudzień jest miesiącem przygotowującym nas do przeżycia świąt, przeznaczymy go też na pogłębienie rozumienia miłości, zastanowienia się nad okazywaniem jej słowami i czynami. Miłość  najczęściej dostrzegana jest w kontekście relacji małżeńskich, rodzinnych, ponieważ w domu mamy najwięcej okazji, by jej okazywać i doświadczać. Ale miłość ma szersze znaczenie. Jest to pomaganie innym, obrona słabszych, dobroczynność, opieka, troska o innych, zrozumienie ich, przebaczenie, życzliwość, dobre życzenia innym, miłosierdzie, wspieranie…
Każda myśl i działanie wypływające z miłości jest w istocie dobre, ale jako osoby posiadające dar rozróżniania i oceniania musimy pamiętać o konsekwencjach czynów.
Miłość ma swoje źródło w Bogu, nigdy ono się nie wyczerpie, możemy z niego korzystać bez granic.

Proponuję następujące tematy:

  1. Miłość do siebie. Samopoznanie warunkiem transformacji.
    Jesteśmy mieszanką różnych cech i tych dobrych  i złych. Ważne jest, aby zaakceptować taki stan. Akceptacja jest punktem wyjścia do podjęcia prób doskonalenia tego co w nas nie jest najlepsze. Miłość do siebie to dbanie o ciało i umysł oraz duszę, a także odkrywanie w sobie talentów, rozwijanie ich i wykorzystywanie dla dobra innych.
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam ze swoim dzieckiem o jego zdolnościach i w jaki sposób może je pokazać. Porozmawiam również o niedobrym przyzwyczajeniu i  możliwościach jego zmiany.

  2. Miłość do innych.
    Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego” - Mt 22,36

    Okres świąteczny to czas w którym relacje nabierają bardziej wyrazistego znaczenia. Jest więcej okazji do działania zmyślą o innych. Ważne jest, aby zarówno myśli jak i działania wypływały ze szczerej życzliwości do drugiej osoby. Nie zawsze jest to łatwe. Może pomóc nam zapomnienie komuś chociaż na jakiś czas  tego co nas dotyka, a dostrzeżenie czegoś dobrego. Wówczas nie będzie sytuacji takiej, że nasze życzenia są nieprawdziwe. W każdym z nas jest iskra Boga, w niektórych jest przykryta trudną osobowością i być może szczera życzliwość pozwoli jej przebić się i zajaśnieć.
    Zadanie dla rodziców: zastanowię się z dziećmi komu i w jaki sposób możemy okazać miłość np. pomagając. Pomyślę jakie życzenia złożę osobom, z którymi przebywam.

  3. Miłość do Boga.
    Będziesz miłował Pana Boga swego z całego serca i z całej duszy swojej i z całej myśli swojej i z całej siły swojej. To jest największe i pierwsze przykazanie” - Mt 22,36

    Kochać Boga jest najpiękniejszym zobowiązaniem człowieka. Kochać oznacza słuchać Jego i pozwolić prowadzić się Jemu. Bóg upodobał sobie czyste i pełne miłości serce. Człowiek nie zawsze odpowiada miłością na miłość, Bóg zawsze nam  odwzajemnia miłość i nigdy nie jest ona nadaremną.
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o tym w jaki sposób możemy okazywać Bogu miłość, kim chciałoby być dla Boga.

Alicja Dzwonkowska

Listopad to miesiąc zadumy, refleksji nad przemijaniem, wspomnień oraz oddawania czci tym, którzy tak umiłowali pokój, a w efekcie wolność, że bez wahania poświęcili swoje życie. Pokój w kraju i na świecie jest niezbędnym warunkiem rozwoju i wzrastania narodu i każdego z nas oddzielnie. Obecnie jest to w dalszym ciągu wartość deficytowa. Nie ma pokoju na świecie, są tylko jego części. Nie ma pokoju w nas, jesteśmy szarpani przez wykorzystywanie jednych przez drugich, bogatsi chcą być bardziej zamożni, chciwi są ciągle nienasyceni. Nie potrafimy opanowywać swoich emocji, często działamy pod ich wpływem komplikując relacje z innymi. Jesteśmy w niewoli złych nawyków, z których nie wiemy jak zrezygnować lub brakuje nam determinacji. To wszystko powoduje, że marzenie o życiu w spokoju oddala się. Niemniej warto choć na trochę zatrzymać się nad tą wartością.
 
A oto tematy do refleksji:
  1. Pokój w nas samych. Emocje.
    Z doświadczenia wiemy, że to właśnie silne emocje powodują, iż nie możemy utrzymać długo pokojowego nastawienia. Denerwuje nas otoczenie, warunki w jakich jesteśmy, to, że dzieci nie słuchają nas, nie spełniają naszych oczekiwań itp. Jest tysiące powodów, by być niespokojnym. I chociaż wiemy, że swoimi postawami, uczuciami wpływamy na najbliższe otoczenie, a zwłaszcza na dzieci, to zapominamy o tym na co dzień.
    Dlatego zadaniem dla rodziców niech będzie wybranie takiej sytuacji denerwującej, pomyślenie o niej, zaplanowanie spokojnej reakcji i zastosowanie jej przy najbliższej okazji. Potem można powiedzieć o tym swojemu dziecku, jak można się zmienić. To będzie najlepszy i najbardziej wiarygodny dla niego przykład. (więcej informacji o emocjach było zawartych w moim wcześniejszym artykule „Emocje”)

  2. Pokój wokół nas. Relacje i konflikty oraz sposoby ich rozwiązywania.
    Pokoju nie możemy nikomu podarować w prezencie, ale wzajemnie wpływamy na jego doświadczanie. Inaczej czujemy się przebywając z osobą wzburzoną a inaczej z osobą o pokojowym nastawieniu. Wówczas wszystko staje się prostsze, jaśniejsze i łatwiejsze do pokonania. Ważne jest być uważnym i nie prowokować wyzwalania się trudnych relacji, rozwiązywać konflikty tak, by obie strony były chociaż w części usatysfakcjonowane. Oczywiście granicą jest niekrzywdzenie i poczucie sprawiedliwości.
    Zadaniem dla rodziców jest pomóc dziecku rozwiązać chociaż jeden wybrany konflikt i porozmawiać o tym.

  3. Pokój w kraju i na świecie.
    Pokój w kraju jest najbardziej drogocenną wartością  dla nas jako narodu. Wychowanie w miłości do ojczyzny, w gotowości do brania odpowiedzialności, do stawania się uczciwym obywatelem gwarantuje w przyszłości dobrobyt kraju. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat zapoznawać z historią kraju i jego kulturą oraz tym co jest najlepsze dla narodu polskiego, jaki powinien być obywatel tego kraju.
    Zadanie dla rodziców: zapoznam swoje dziecko z wybranymi, patriotycznymi postawami bohaterów narodowych.

Alicja Dzwonkowska

Tolerancja jest postawą akceptacji dla innych, szacunku dla różnic, które występują między nami. Postawa tolerancyjna potrzebna jest również dla siebie samego, nawet jeśli popełniamy błędy. Błędy są informacją potrzebną do tego, co należy zmienić. Wydaje się, że nie tylko szkoła jest miejscem, gdzie dostrzegane są nasze błędy, ale cały świat jest szkołą. Umiejętność spostrzegania błędów i ich korygowania pod wpływem świadomej refleksji(dorośli) czy też posłuszeństwa (dzieci) powoduje, że wzrastamy. 
Tolerancja jest otwartością na innych, oznacza gotowość uczenia się od nich. Aby być tolerancyjnym należy wznieść się ponad różnice, ponad odmienność, ponad to co nam się nie podoba. To również dostrzeganie tego co dobre w innych i przyjmowanie tego co dobre. To wzniesienie się ponad własne ego. 
Tolerancja jest zaporą przed takim niebezpiecznym myśleniem jak wywyższanie się i pogardzanie innymi. Brak tolerancji wynika często z niewiedzy, uprzedzeń, stereotypowego myślenia czy lęku. Eskaluje on napięcia i konflikty, a jeśli któraś ze stron konfliktu czuje się silniejsza doprowadza do konfrontacji  o różnych wymiarach, nawet wojennych.

W październiku będziemy poruszać następujące tematy związane z tolerancją:

  1. Tolerancja wobec koleżanek i kolegów. Granice tolerancji.
    Oczywiste jest, że wszyscy musimy umieć stawiać granice innym jak i szanować cudze granice. Dotyczy to zarówno granic fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i duchowych. Właściwy system granic gwarantuje nam bezpieczeństwo w kontaktach z innymi ludźmi, wzmacnia postawę szacunku dla cudzych granic, daje nam możliwość wyrażenia niezgody na nieodpowiednie działania.
    Zadanie dla rodziców: przeprowadzę rozmowę z dzieckiem na temat granic w domu i w szkole oraz konsekwencji ich przekraczania.

  2. Tolerancja wobec starszych.
    Ten temat jest związany z szacunkiem oraz dostrzeganiem roli osób starszych i ich potrzeb. Zdarza się, że osoby starsze są zniecierpliwione czy zachowują się nieprzyjemnie. Jeśli poznamy przyczyny takiego zachowania i zaprezentujemy postawę zrozumienia z pewnością relacje ocieplą się. Oczywiście wielu starszych osób jest dla dzieci wspaniałymi opiekunami i wręcz je rozpieszczają, mają więcej zrozumienia niż niejeden rodzic. Za to im jesteśmy wdzięczni.
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o osobach starszych. Wspólnie z dzieckiem pomodlę się o pomyślność dla nich.

  3. Akceptacja i pomoc osobom niepełnosprawnym oraz osobom z innych kultur i narodowości.
    Obecnie, gdy istnieje możliwość dla nas i dla innych przenoszenia się poza granice własnego kraju zdarza się, że w jakimś środowisku jesteśmy obcy. Zadaniem obecnego wieku jest otwieranie się i poznawanie innych zwyczajów, dostrzeganie uwarunkowań różnych zachowań i wartości. Aby kogoś ocenić należy bliżej poznać jego historię. Dotyczy to również osób niepełnosprawnych. Często nie pomagamy, bo nie znamy ich i zwyczajnie boimy się ich.
    Zadanie dla rodziców: razem z dzieckiem pomogę przynajmniej jednej osobie.

  4. Przebaczenie.
    Jest to temat, który niekiedy zatruwa nam całe życie. Czasem wydaje nam się, że wina kogoś jest tak duża, że nie można wybaczyć, lub że nie będziemy w zgodzie ze sobą, jeśli wybaczymy. Zapominamy, że wybaczenie nie jest tylko wolą i wysiłkiem człowieka, ale także łaską Bożą. Naszym zadaniem jest zaniechanie zemsty i pozbycie się urazy. Nie należy mylić z zaniechaniem kary dla sprawcy – byłoby to gorszące dla innych i dla sprawcy. Wybaczenie jest cudownym misterium dokonującym się w naszym sercu, powodującym uzdrowienie, oczyszczającym nasze serca z żalu, złości, gniewu i czyniącym miejsce na uczucia wzniosłe. Po prawdziwym wybaczeniu nie ma miejsca na pielęgnowanie złych myśli czy urazy. Nie musi oznaczać całkowitego zapomnienia, bo dzięki pamięci o tym w przyszłości jesteśmy ostrożniejsi.
    Zadanie dla rodziców: rozmowa z dzieckiem o przebaczaniu oraz komu jeszcze i co mogę wybaczyć.

Alicja Dzwonkowska

Tematem wiodącym we wrześniu będzie odwaga. Odwaga jest związana z cnotą męstwa. Również inne wartości takie cechy jak otwartość, szczerość, roztropność, mądrość, wytrwałość idą w parze z odwagą. Niekiedy zastanawiamy się dlaczego jedni są odważni, a inni nie. Niektórzy nie postępują odważnie z wygodnictwa, lenistwa, leku przed krytyką, odrzuceniem, wolą działać stereotypowo, nie chcą wyróżniać się. Jednak jaki byłby świat bez ludzi odważnych, bez śmiałych pomysłów, bez ryzykownych działań? Nie byłoby żadnego postępu.

Tematy szczegółowe:

  1. Odwaga wobec samego siebie.
    Jest spojrzenie na siebie i dostrzeżenie nie tylko dobrych, ale i tych gorszych naszych cech, zachowań, przyzwyczajeń. Odwaga polega na przyznaniu się do ich posiadania i chęci dokonania zmiany na lepsze.
    Zadanie dla rodziców: przygotuję swoje dziecko do zmiany, niech wykona takie coś, czego się obawia, że nie da sobie rady. Nagrodzę za dobre wykonanie, a nawet za próbę wykonania.

  2. Odwaga wobec innych. 
    Żyjemy w rodzinie, w społeczeństwie, które to wpływa na nasze zachowania. Bardzo często działamy wbrew własnym odczuciom i sądom, pod wpływem innych osób, np. kłamiemy, zgadzamy się na złe zachowanie, aby komuś przypodobać się.
    Zadanie dla rodziców: jeśli zaobserwowałem, ze moje dziecko ulega złym wpływom innych porozmawiam z nim o tym i wspólnie ustalimy strategię postępowania na przyszłość. Jeśli dziecko zrobiło coś złego zachęcę go do przeproszenia i wynagrodzenia. Pochwale za dobrą postawę i odwagę.

  3. Odwaga bycia wiernym Bogu. 
    Jest to temat raczej dla starszych dzieci. Niemniej umiłowanie, zaufanie, wielbienie Boga należy wpajać od najmłodszych lat. Dziecko winno wiedzieć, że zawsze może polegać na Bogu, zawsze i wszędzie może zwrócić się do Niego i prosić Go o wszystko. Kontakt z Nim uzyskujemy poprzez wielbienie Go, czytanie o Nim, myślenie o Nim, rozmowę z Nim, modlitwę.
    Zadanie dla rodziców: wspólnie z dzieckiem ułożymy modlitwę, prośbę o odwagę, wiarę.

Alicja Dzwonkowska

Rozpoczynamy kolejny rok szkolny. Tak jak w ubiegłym roku, będziemy realizować program wychowania w wartościach. Każdego miesiąca będą zamieszczane informacje o tematach związanych z hasłem miesiąca oraz zadaniach dla rodziców. Maja one posłużyć jako inspiracje do pacy z dzieckiem w domu. Zależy nam na tym, by rodzice włączyli się w realizację programu i aktywnie utrwalali to co chcemy przekazać uczniom w szkole.

Początek strony