fb

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg

Nie ma rzeczy ,której nie można zdobyć wytrwałą pracą i pilnym staraniem” - Seneka

Talent jest kawałek szlachetnego, ale surowego metalu, dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nadaje” - Ks. Stanisław Staszic

Nigdy, nigdy, nigdy nie poddawaj się” - Winston Churchil

W maju zastanawiamy się nad wytrwałością. Jest to również okres wytężonej pracy dla uczniów, którzy chcą mieć dobre oceny. Wytrwałość jest wartością przejawiającą się w cierpliwości, konsekwencji, determinacji, pracowitości, systematyczności, stanowczości, silnej woli, wierze i zaufaniu do siebie. Jest przeciwieństwem lenistwa, słomianego zapału i chaotyczności.
Wszyscy rodzice, którzy chcą dobrze wychować swoje dzieci wiedzą z własnego doświadczenia jak wiele muszą mieć wytrwałości w swoich dążeniach i jak bardzo ważny jest wybór właściwego celu.

Proponujemy następujące tematy:

  • Wybieram cele możliwe do zrealizowania w krótkim czasie.
    Mały cel tj. taki, który można osiągnąć szybko jest nam potrzebny po to, aby móc doświadczać radości z jego spełnienia, poczuć własną siłę sprawczą i zadowolenie. To wzmacnia wiarę i zaufanie do siebie, a tym samym chęć do wysiłku. Niezmiernie ważne dla dziecka jest dostrzeganie i docenianie jego wysiłku przez rodziców. Pamiętajmy również o zachęcaniu do pokonywania lub omijania pojawiających się przeszkód.
    Zadanie dla rodziców: razem ze swoim dzieckiem wybiorę cel do zrealizowania w ciągu 1 tygodnia. Obserwuję w jaki sposób moje dziecko realizuje, wspieram je i pomagam osiągnąć z sukcesem.

  • Cele długoterminowe
    Nasze małe działania powinny mieć sens czyli dawać coś dobrego lub być częścią większego celu. Perspektywa działania w długim czasie dla dziecka jest często mało motywująca i atrakcyjna. Aby jego wysiłki nie szły na marne rodzice mogą ukierunkowywać jego uwagę i rozbudzać ambicje. Pozwalając wybierać cele powinniśmy ocenić właściwie możliwości dziecka oraz sposoby jego uzyskania jak również możliwości motywowania.
    Zadanie dla rodziców: wspólnie z dzieckiem ustalę jeden cel długofalowy, określę czas i warunki jego realizacji oraz etapy dochodzenia do niego (jeśli zachodzi taka konieczność).

  • Ustalam sposoby motywowania siebie
    Aby osiągnąć cel musimy mieć motywację. Im bardziej atrakcyjny jest cel tym więcej mamy zapału. Przy celu zbyt odległym po pierwszym okresie wzmożonego zapału następuje jego osłabienie. Ważne jest, by w początkowym etapie wykonać jak najwięcej, gdyż to będzie nas mobilizowało w okresie osłabienia. Pomocą niezbędną jest system nagród. Dzieci cieszą się nawet małymi nagrodami. Wymaga to od rodziców czujności i życzliwej uwagi, by wspierać dziecko wtedy, gdy tego potrzebuje oraz uczyć pokonywać lub omijać przeszkody.
    Zadanie dla rodziców: ustalę sposoby nagradzania dziecka po każdym etapie i po osiągnięciu celu i powiem mu o tym.

  • Jestem wytrwały w stawaniu się lepszym człowiekiem
    Oznacza to, ze poprzez realizowanie celów powinniśmy nie tylko stawać się pewniejsi siebie czy też zadowoleni z siebie, lecz również to, że możemy popracować nad tymi naszymi cechami osobowości, które nie są dobre np. reagowanie złością, lenistwo…
    Podobnie jak w zadaniach szkolnych możemy sobie wyznaczyć cel krotki i dłuższy oraz sposób motywowania siebie np. przez 1 miesiąc będę pracowity. Dzieci chętnie podejmują wyzwania, jeśli dorośli tego od nich oczekują i nagrodzą ich nie tylko materialnie lecz także uwagą, wspólnie spędzonym czasem itd.
    Zadanie dla rodziców: razem z dzieckiem wybiorę cel, który zmienia nas na lepsze. Zredagujemy umowę określającą czas, warunki i nagrodę np. będziemy dla siebie mili – nie podnosimy głosu, rozmawiamy bez pretensji, żalu…, nagrodą będzie wspólne wyjście do kina.

Alicja Dzwonkowska

W kwietniu skupimy się nad następną wartością – prawdą. Tak się składa, że w tym miesiącu obchodzimy święta Wielkanocne. Są one przypomnieniem śmierci i zmartwychwstania Jezusa - tego, który oddał życie za Prawdę, w rezultacie ukazując jej zwycięstwo. Prawda jest niezbędna dla godnego życia. Mamy w sobie głęboką potrzebę kierowania się Prawdą każdego dnia. Obserwując naturę, odkrywamy reguły i prawa, które są przestrzegane w całym wszechświecie. To jest Prawda wszechświata, dana przez Tego, który go stworzył . Nikt i nic poza człowiekiem nie stara się jej ominąć czy oszukać. Człowiek otrzymując dar rozumu nie tylko może odkrywać i poznawać zasady, ale często próbuje zmieniać je z różnym skutkiem. Dlatego tym bardziej jesteśmy zobligowani do poznawania Prawdy Boskiej i życia wg Niej.
Jako rodzice i nauczyciele naszym naczelnym zadaniem jest nauczyć dzieci odkrywać prawdę o sobie i innych, rozróżniać co jest prawdziwe a co fałszywe, a także rozbudzić i wzmacniać umiłowanie prawdy, pomóc w kroczeniu drogą prawdy.
Jak wielokrotnie wcześniej pisałam najlepszym nauczycielem jest przykład rodziców. Jeśli mówimy prawdę, myślimy kierując się prawdą (przy czym najwyższym standardem jest myślenie, które nacechowane jest dobrą intencją, niekrzywdzeniem i miłością szeroko rozumianą), jeśli postępujemy kierując się prawdą, to zaszczepimy w dziecku to czym żyjemy, a w efekcie otrzymamy ich szacunek.
Co to jest prawda? Są prawdy dotyczące otaczającego nas świata. Ponieważ my zmieniamy się i świat zmienia się, więc te prawdy (opinie, osądy, przekonania) nie mają cechy niezmienności. Aby bezpiecznie funkcjonować potrzebne są nam prawdy, które nie zmieniają się. Na nich możemy budować swoje życie. Takie prawdy muszą mieć źródło w tym co wieczne czyli muszą pochodzić od Boga, który był, jest i będzie miał cechy wszechobecności, wszechmocy oraz wszechwiedzy. Szczęśliwe są dzieci, których rodzice są świadomi prawd absolutnych i uczą je jak ich doświadczać w życiu codziennym. Jest to największy skarb jaki możemy dać dzieciom.
Oczywiście ucząc prawd musimy dostosować komunikację do wieku dziecka. Aby ułatwić zamieszczamy niżej niektóre propozycje.

A oto tematy, które chcemy poruszać:

  • Poznaję prawdę o sobie 
    uczę się odróżniać prawdę od nieprawdy; jestem uczciwy wobec siebie - wykonuję swoje obowiązki; uczę się być prawdomówny: prawdę nieprzyjemną dla kogoś mówię ze szczerym zrozumieniem, współczuciem, miłością, nie mówię w gniewie, nienawiści, pysze; dotrzymuję obietnic i przyrzeczeń; unikam fałszu: nie mówię nieprawdy w celu przypodobania się komuś lub otrzymania korzyści, w takich przypadkach lepiej milczeć niż skłamać; potrafię przyznać się do błędu i ponieść konsekwencje; spokój sumienia uzyskuję kierując się prawdą - moje myśli, słowa i czyny są spójne ze sobą
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam ze swoim dzieckiem na temat jego mocnych i słabych stron oraz sposobów i możliwości jak je zmienić.

  • Dokonuję wyboru prawdziwych sądów i postaw w swoim otoczeniu 
    poznaję i oceniam w sumieniu różne postawy, przekonania w swoim otoczeniu, dokonuję wyboru tych prawdziwych; umiem powiedzieć „nie” w przypadku działań niezgodnych z prawdą, nie tracę czasu na zbędne dyskusje - nie daję się wciągnąć; szukam prawdy w sytuacjach konfliktowych czy kontrowersyjnych; unikam pochopnego oceniania innych, zwłaszcza pod wpływem emocji, zanim poznam ich postawy i przyczyny postępowania; unikam kłótni wynikających z różnicy zdań; szukam towarzystwa osób, co do których jestem przekonany, że nie kłamią, nie oszukują, są szczere; nie oceniam drugiego człowieka przez pryzmat tego, co inni o nim mówią.
    Zadanie dla rodziców: stworzę warunki dla dziecka, aby pomyślało o osobie, której nie lubi np. o kimś ze szkoły lub z rodziny czy znajomych i porozmawiam o tym, co jest tego przyczyną, a następnie wspólnie wyszukam takie cechy tej osoby, które może zaakceptować i polubić.

  • Poznaję prawdy absolutne 
    poznaję Prawdy niezmienne zawarte w Piśmie Św.; doświadczam Prawd zawartych w Dekalogu; pamiętam i kieruję się Prawdami
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o tym jakie przykazanie z Dekalogu sprawia mu najwięcej trudności w kierowaniu się nim oraz jak mogę je przezwyciężyć.

Alicja Dzwonkowska

Powołanie do wolności łączy się z obowiązkiem zrozumienia, że wolność to nie samowola, ale jest to zadanie stojące przed każdym człowiekiem wymagające przemyśleń, rozwagi, umiejętności wyboru, decydowania

Ks. Jerzy Popiełuszko


Wolność i odpowiedzialność to dwie wartości nad którymi będziemy pracować w miesiącu marcu. Będąc wolnymi posiadamy prawa i przywileje do czegoś i musimy nauczyć własne dzieci do korzystania z nich w sposób odpowiedzialny. Korzystanie z praw ma swoje granice, choćby po to, aby inni także mieli w tym swój udział. Umiejętności rozpoznawania granic uczymy się od najmłodszych lat. Jeżeli w domu są granice wyraźne i ściśle przestrzegane dziecko czuje się bezpiecznie. Zasady i granice są baza do wykształcenia właściwego kręgosłupa moralnego.
Wolność daje nam możliwość do poczucia się odpowiedzialnym za siebie. Odpowiedzialność to również wykonywanie tego co powinno się zrobić w sposób najlepszy na jaki nas stać. Odpowiedzialność daje nam poczucie dobrze spełnionego obowiązku a to z kolei przynosi radość oraz spokój.

W tym miesiącu będą poruszane następujące tematy:

  • Moja wolność i odpowiedzialność jako ucznia
    Oznacza to, że w sposób rozsądny korzystam z moich praw w szkole, dobrze wypełniam obowiązki ucznia, dostrzegam prawa innych uczniów i nauczycieli, ponoszę odpowiedzialność za to, co wyrażam werbalnie i niewerbalnie, jestem odpowiedzialny za wizerunek szkoły, moje zachowania świadczą o tym, godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, jestem odpowiedzialny za tworzenie atmosfery w klasie oraz za relacje z uczniami i nauczycielami, uczę się dokonywać takich wyborów, które nie krzywdzą mnie i innych, dbam o mienie szkoły, wygląd, czystość, porządek na terenie szkoły.
    Zadanie dla rodziców: zwrócę szczególną uwagę na to, by moje dziecko było dobrze przygotowane do lekcji.

  • Jestem dzieckiem rodziców. Granice mojej wolności i obowiązki
    Człowiek jest odpowiedzialny nie tylko za uczucia, które ma dla innych, ale i za te, które w innych budzi” - Kard. Stefan Wyszyński

    Rodzice są nam dani od Boga. Mają swoje zalety i słabe strony, ale dziecko powinno ich zaakceptować. Dlatego w tym temacie będziemy zwracać szczególną uwagę na właściwe zachowania wobec rodziców, nie ośmieszania ich, nie lekceważenia, zachowywania granic w relacjach z nimi, nie robienia im przykrości, nie denerwowania, ustalania i przestrzegania wspólnych zasad postępowania w domu oraz stałych obowiązków.
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o zasadach i konsekwencjach ich łamania w naszym domu.

  • Jestem Polakiem. Jak odczuwam wolność? Za co jestem odpowiedzialny?
    Wypaczone pojęcie wolności, rozumianej jako niczym nieograniczona samowola, nadal zagrażają demokracji i wolnym społeczeństwom” - Jan Paweł II

    W tym temacie będziemy poruszać zagadnienia dotyczące praw obywatelskich a szczególnie praw dzieci w naszym kraju, właściwego rozumienia przekazów i znaczenia symboli narodowych, godnego reprezentowania swojego kraju w każdym miejscu, a także wizji idealnego obywatela oraz państwa.
    Zadanie dla rodziców: wspólnie z dzieckiem obejrzę film o tematyce patriotycznej oraz porozmawiam na ten temat.

  • Jestem dzieckiem Boga. Do czego mnie to obliguje? Wolna wola
    „Być wolnym to żyć w zgodzie ze swoim sumieniem” - ks. Jerzy Popiełuszko

    Codziennie utrzymywana świadomość, że jestem dzieckiem Boga zmusza mnie do szukania kontaktów z moim Ojcem. W jaki sposób nawiązujemy łączność z Bogiem, jak możemy go usłyszeć, czego On ode mnie oczekuje, kiedy moja wola jest Jego wolą, moja odpowiedzialność przed Bogiem Ojcem za to co myślę, czuję, wykonuję, jakie dary, zdolności otrzymałem od mojego Ojca i jak je wykorzystuję to tematy, które poruszymy w tym zagadnieniu.
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam ze swoim dzieckiem o Bogu na temat: co mogę zrobić, by Bóg był ze mnie zadowolony?

Pisząc i informując Państwa jako rodziców uczniów naszej szkoły o naszym programie wychowawczym chcemy zainspirować i zachęcić do wspólnego zaangażowania się, aby przekazać dzieciom to co jest najbardziej wartościowe i co będzie służyło im w wyborach obecnych i przyszłych.

Alicja Dzwonkowska

 

Tak więc w okresie od 15.01 do 15.02.2011 r. omawiamy temat szacunek:

  • Szanuję siebie. 
    Szacunek do siebie wyraża się w: dbaniu o higienę osobistą, właściwym odżywaniu się, czytaniu dobrej literatury, właściwym korzystaniu z mediów. Ponadto szacunek do siebie wyrażamy w nabywaniu świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz obronie siebie, gdy jestem obrażany.
    Propozycja zadania dla rodziców na ten tydzień jest następująca: dopilnuję, aby moje dziecko odżywiało się zdrowo.

  • Szanuję rodziców i nauczycieli
    Oznacza to, że oczekujemy od ucznia uważnego słuchania rodziców i nauczycieli, mówienia im prawdy o sobie, doceniania trudu i pracy rodziców, wyrażania wdzięczności, witania się z nauczycielami, zwracania się do nauczycieli w sposób kulturalny i opanowany, wykonywania obowiązków zleconych przez nauczyciela.
    Proponowane zadanie dla rodziców: nie pozwolę, by dziecko podnosiło na mnie głos.

  • Szanuję koleżanki i kolegów. 
    Bardzo łatwo wyszukujemy w innych ludziach ich słabe strony, negatywne cechy. Trudność sprawia nam dostrzeganie dobrych stron. Dlatego chcemy nauczyć uczniów dostrzegania w każdym coś wartościowego, pozwalania innym mieć własne zdanie, używania w rozmowie właściwego języka i szanowania granic.
    Zadanie dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o koleżankach i kolegach akcentując ich dobre strony, zalety, umiejętności bez wzbudzania zazdrości czy poczucia niższości.

  • Szanuję otaczający mnie świat
    Oznacza to, że chcemy, aby uczniowie utrzymywali porządek w miejscu, w którym przebywają, dbali o przyrodę korzystając z niej, szukali autorytetów wśród wartościowych ludzi, dbali o wyposażenie szkoły, szanowali tradycje narodowe.
    Zadanie dla rodziców: dopilnuję, by moje dziecko posprzątało swój pokój.

Alicja Dzwonkowska

Od drugiego semestru roku szkolnego 2010/11 rozpoczęliśmy realizację programu wychowawczego „Wychowanie w  wartościach”. 
W każdym miesiącu będziemy omawiać tematy związane z inną wartością oraz sposoby wdrażania jej w życie:

Program jest realizowany nie tylko na godzinach wychowawczych, lecz również na innych przedmiotach. W każdej klasie jest tablica informująca o tematach. W związku z tym uczniowie powinni mieć oddzielne zeszyty na godzinie wychowawczej, by móc zanotować niektóre treści i zadania. 
Pragniemy zainteresować  rodziców  tym programem, aby przedłużyć doświadczanie danej wartości w życiu pozaszkolnym. Dlatego też na stronie internetowej będą zamieszczane informacje o programie i propozycje zadań. Sukces wychowawczy zależy też od Państwa
Zachęcamy więc Państwa do zapoznania się z zakresem omawianej tematyki i propozycjami zadań.

Początek strony