Zdarza się, że nasze dziecko ma predyspozycje do bycia ofiarą lub staje się nią. Warto w ramach profilaktyki wiedzieć co sprzyja uaktywnianiu się agresora, jak rozpoznać czy dziecko jest ofiarą i jak poradzić sobie z taką sytuacją.
Cechy, które sprzyjają stawaniu się ofiarą:
- Nieśmiałość, ostrożność w kontaktach z innymi
- Brak zdecydowania i pewność siebie
- Niskie poczucie własnej wartości czy atrakcyjności
- Reagowanie płaczem na zaczepki
- Nerwowość
- Brak chęci do obrony siebie
- Lękliwość
- Wrażliwość
- Grzeczność
- Unikanie kontaktów z rówieśnikami, dziecko natomiast ma bardzo dobre relacje z dorosłymi
- Brak przyjaciół w klasie
- Brak umiejętności oceny swojej sytuacji w przypadku przemocy
- Słaba sprawność fizyczna – ważne zwłaszcza u chłopców
Takie cechy sprzyjają zachowaniom sygnalizującym otoczeniu, że nie będę bronić się i nie zawiadomię dorosłych. A o to chodzi agresorom.
Jak rozpoznać, że dziecko jest ofiarą przemocy?
Takie dziecko (taki uczeń):
- Nie chce chodzić do szkoły
- Zmienia swoją drogę do szkoły
- Prosi, by go rodzic odprowadzał
- Rano źle czuje się
- Zaczyna opuszczać lekcje
- Jest wypychane z kolejek, nie jest wybierane do grupy czy zabawy
- Wraca głodne (bo agresorzy zabrali mu pieniądze czy kanapki)
- Jest wycofane, skryte, smutne, niepewne
- Płacze przed snem, ma koszmary nocne
- Prosi o dodatkowe pieniądze (żeby płacić agresorom)
- Ma niewyjaśnione siniaki, podrapania, podarte ubranie
- Wybucha złością i zamyka się w sobie, zaczyna znęcać się nad innymi dziećmi
Jeśli obserwujemy podobne zachowania powinniśmy zdecydować się na rozmowę z dzieckiem.
W czasie rozmowy należy:
- Wysłuchać uważnie bez przerywania, pośpieszania
- Ustalić fakty (co stało się konkretnie)
- Zapewnić dziecko o gotowości do pomocy
- Wesprzeć je, gdy opowiada, że nie mogło sobie poradzić bo np. było ich trzech, a on sam. Można przynajmniej powiedzieć, że to było trudne.
- Pozwolić na płacz
- Nie wyśmiewać, nie bagatelizować sprawy
- Nie wyolbrzymiać też takiej sprawy. Nie pokazywać swojej bezradności i lęków
- Pomyśleć nad sposobem obrony, przećwiczyć trudne sytuacje
- Interweniować, jeśli jest to potrzebne
Jak interweniować?
- Umówić się na spotkanie z wychowawcą, przedstawić dokładnie sytuację, zadeklarować chęć współpracy
- Ustalić z wychowawcą zasady wspólnego kontaktowania się i informowania
- Zapamiętać ustalenia z wychowawcą i kontaktować się często w danej sprawie
- Jeśli wychowawca nie podjął żadnych z ustaleń czy kroków zapobiegających danej sytuacji zwrócić się do pedagoga szkolnego, a potem do dyrekcji szkoły
Należy pamiętać, że jako rodzic musimy zaufać wychowawcy i nie domagać się natychmiastowych działań. Czasem potrzebny jest czas na wykonanie pewnych kroków ochronnych w stosunku do naszego dziecka nas oraz konsekwencji odnośnie agresora. Niekiedy nasze dziecko może być prowokatorem agresywnych zachowań, bo np. ma takie denerwujące czy niekulturalne nawyki, które wywołują agresję i awersję. Jeśli okaże się, że tak jest najpierw zmieńmy jego postępowanie.
Dobrze jest jeśli dziecko znajdzie sobie osobę w klasie, która ma pozytywny stosunek do niego i może zaprzyjaźnić.