Klasy 4 - 8


Autorski program nauczania matematyki i fizyki.

Drugi język obcy już od 4 klasy – do wyboru hiszpański/niemiecki.

Hala sportowa i sale gimnastyczne (w tym taneczna).

Innowacje pedagogiczne z przedmiotów ścisłych oraz języka angielskiego.

Liczne koła zainteresowań i zajęcia dodatkowe.

Nowoczesne, aktywizujące metody pracy.

Praca z wykorzystaniem nowoczesnej technologii w tym: tabletów i tablic interaktywnych.

Profesjonalne pracownie przystosowane do nauczania biologii, geografii, chemii, fizyki, matematyki.

Programy nauczania poszerzające zakres podstaw programowych kształcenia ogólnego.
- Sześć godzin matematyki tygodniowo przez dwa lata.
- W siódmej klasie, możemy wyróżnić dwa etapy: pierwszy semestr poświęcamy na naukę liczenia, które rozumiane jest szeroko: od czterech działań arytmetycznych przez potęgowanie i pierwiastkowanie, działania na wyrażeniach algebraicznych do rozwiązywania równań i nierówności i obliczeń procentowych. Drugi semestr to nauka rozumowania na przykładzie geometrii trójkąta. Prawie nie ma tu obliczeń lecz dość złożone rozumowania, mające uzasadnić pewne twierdzenia geometryczne. Dopiero pod koniec roku wracamy do obliczeń geometrycznych związanych z twierdzeniem Pitagorasa i polami figur.
- Ósma klasa to dalszy ciąg geometrii. Tym razem geometrii okręgu. Geometria przestrzenna i elementy geometrii analitycznej kończą ten duży blok geometryczny. Właśnie w geometrii program autorski jest najbardziej rozszerzony w stosunku do standardowego programu. Dalszy ciąg ósmej klasy to kombinatoryka (również znacznie rozszerzona), rachunek prawdopodobieństwa i statystyka opisowa.
- Po tym wszystkim dobrze jest przygotować się solidnie do egzaminu ósmoklasisty. Przygotowania te przeplatamy z bardziej zaawansowaną algebrą (układy równań, niebanalne zadania związane z wzorami skróconego mnożenia itp.), elementami trygonometrii i rachunku wektorowego.
- kierując przygotowaniem i przebiegiem doświadczeń wykonywanych bezpośrednio przez uczniów
- dokonując prezentacji doświadczeń, w których uczeń jest obserwatorem lub asystentem
Autorski program nauczania matematyki w klasach 7 – 8

W naszej szkole w klasach siódmych i ósmych realizowany jest rozszerzony program matematyki. Wszystkich, którzy lubią matematykę i są w tym kierunku uzdolnieni, zapraszamy do autorskiej klasy matematycznej. Ów autorski program zaczęliśmy wdrażać w roku szkolnym 2008/2009, zatem mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w tym zakresie.
W naszym programie chodzi nie tylko o wiedzę matematyczną, lecz także, a może przede wszystkim, o kształtowanie rozmaitych umiejętności przydatnych też w innych dziedzinach nauki. Przede wszystkim stawiamy na rozwijanie logicznego myślenia i pomysłowości w rozwiązywaniu problemów.
Nie zaniedbujemy innych przedmiotów. Chcemy uniknąć jednostronności. Dokładamy wszelkich starań, by nasi uczniowie mieli warunki do rozwijania swych zainteresowań. Chcemy, by z sukcesami startowali w konkursach i olimpiadach matematycznych (i nie tylko). Mamy nadzieję, że po skończonej szkole podstawowej wszystkie najlepsze licea, będą stały przed nimi otworem. Historia klas matematycznych świadczy o tym, że nie są to złudne nadzieje – nasi uczniowie rokrocznie odnoszą sukcesy w konkursach i olimpiadach z matematyki i konkursach fizycznych i trafiają do czołowych warszawskich liceów.
Co oferujemy?
Możemy to wszystko robić wspólnie, w naszej szkole. Ciekawie spędzić czas, poznać nietuzinkowych ludzi, rozwinąć swą osobowość. Stać się wartościowymi, dobrymi i dojrzałymi ludźmi, co nie jest wartością dodaną, a celem nadrzędnym.
Przyroda w doświadczeniach dla klas 6

Podstawowym założeniem innowacji jest zachęcenie uczniów klas szóstych do zgłębiania zagadnień związanych z naukami przyrodniczymi w sposób empiryczny. Samodzielnie wykonywanie lub asystowanie w atrakcyjnych eksperymentach są również doskonałym sposobem zainteresowania fizyką, chemią i biologią. Innowacja obejmuje jedną godzinę w tygodniu zajęć głównie praktycznych skoncentrowanych w dwóch obszarach: doświadczeń zjawisk fizycznych (jedno półrocze) oraz doświadczeń z pogranicza biologii i chemii (drugie półrocze).
Godzinna innowacja ma stanowić przedsmak zajęć z chemii i fizyki, które dochodzą w klasie 7. Praca w małych, kameralnych grupach daje możliwości samodzielnego doświadczania, dociekania, zadawania pytań i rozważania różnych możliwości przebiegu eksperymentów na co zazwyczaj brakuje czasu w klasach wyższych. Może też stanowić doskonałą bazę do budowania serdecznych relacji między uczniami (również międzyklasowych), kształtowania umiejętności pracy w zespole oraz tworzenie pełnej życzliwości i zaufania atmosfery w kontaktach uczeń – nauczyciel.
Jednocześnie w bardzo ograniczony sposób podawane są nowe treści z zakresu biologii (np. budowa i znaczenie związków budujących organizmy, zastosowanie rożnych związków w układach biologicznych) chemii (np. symbole niektórych pierwiastków, wzory związków chemicznych, zorientowanie w układzie okresowym), fizyki (np. metody pomiaru różnych wielkości, podstawowe pojęcia nie definiowane jeszcze w formalny sposób itp.)
Uczniowie poznają podstawowy sprzęt laboratoryjny, niektóre odczynniki chemiczne, przyrządy do badania zjawisk i nabywają umiejętności bezpiecznego posługiwania się nimi. Uczą się projektowania i przeprowadzania prostych doświadczeń fizycznych i chemicznych oraz zapisywania ich przebiegu, obserwacji i wniosków. Wdrażani są przy tym do dbania o czystość stanowiska pracy przed, w trakcie i po przeprowadzeniu doświadczeń.
Celem innowacji jest również to, by zdobytą wiedzę uczniowie umieli wykorzystać w życiu codziennym.
Nauczyciel w wyposażonej w niezbędne przyrządy i odczynniki prowadzi zajęcia dwoma sposobami:
W jednym półroczu uczniowie będą brali udział w doświadczeniach fizycznych, w drugim natomiast oscylujących wokół zagadnień biologiczno-chemicznych.
Zajęcia: Przyroda w doświadczeniach są realizowane jako przedmiot dodatkowy, na zaliczenie.