XXI Wojewódzki Konkurs Recytatorski
Polskiej Poezji Patriotycznej
"Witaj Majowa Jutrzenko"
dla uczczenia Konstytucji 3 Maja
Tylko 1,5 % a tak wiele można zrobić
Zwracamy się z prośbą o przekazanie 1,5 % swojego podatku dochodowego na rzecz naszego Stowarzyszenia
Terminarz rekrutacji do Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Ks. Piotra Skargi na rok szkolny 2024/2025
Oddział przedszkolny i klasy pierwsze:
W sierpniu 2023 roku otrzymaliśmy dofinansowanie ze środków budżetu Państwa na realizację zadania pn. „Poprawa stanu bezpieczeństwa i podniesienie standardów nauczania poprzez modernizację i doposażenie przestrzeni szkolnych w Katolickiej Szkole Podstawowej im. ks. Piotra Skargi". W listopadzie br. inwestycja została ukończona. Uczniowie przebywają w bezpiecznych warunkach i korzystają z nowych pomocy dydaktycznych.
Za nami kolejna już prezentacja z cyklu "Poznajmy się bliżej" - projektu edukacyjnego, który angażuje wszystkie klasy w przygotowanie wystąpień zapoznających uczniów z życiem i działalnością wielkich Polaków, uhonorowanych mianem "Patrona Roku" przez Sejm RP. Tym razem klasa 7 opowiedziała nam o Mikołaju Koperniku. Zadaniem uczniów było odniesienie się do kwestii podważania teorii heliocentrycznej, która za czasów astronoma okazała się na tyle dyskusyjna, iż Kopernik musiał mierzyć się z zarzutami o herezję. Uczniowie pod kierunkiem p. Sławomira Jemielitego oraz swojej wychowawczyni - s. Anety, przygotowali prezentację, w której zawarli najważniejsze twierdzenia uczonego. Opowiedzieli nam także o miejscach najważniejszych z punktu widzenia biografii Kopernika. Poniżej prezentujemy rezultat owej pracy. A zatem: Dimidium facti, qui bene coepit, habet, sapere aude, incipe.
8 marca w naszej szkole odbył się nietuzinkowy Dzień Patrona ks. Piotra Skargi. Aby uświetnić tę okazję pani Ewelina Wieczorek zorganizowała konkurs niemal krasomówczy! Zadanie przedstawicieli klas polegało na przemówieniu do społeczności szkolnej, wygłoszeniu merytorycznej oraz perswazyjnej mowy zgodnej z przydzielonym wcześniej tematem. Jesteśmy do prawdy zdumieni i pełni podziwu dla umiejętności naszych uczniów! Ostatecznie wygraną (pizzą) cieszą się klasy 4b oraz 7a.
W tym szczególnym dniu klasa 7 zaprezentowała audycję, której wysłuchaliśmy przez szkolny radiowęzeł. Uczniowie zaprezentowali fragmenty wspomnień więzionych bohaterów przekazywane do rodziny w formie grypsów. Przypomniano też modlitwę, którą w intencji Żołnierzy Wyklętych zanosił papież Jan Paweł II. Usłyszeliśmy także piękny wiersz autorstwa Zbigniewa Herberta pt. "Wilki". Dziękujemy za uwagę.
Pamiętamy o bohaterstwie Niezłomnych. Obchody Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych.
28 lutego 2024 r. klasy 4a i 4b wybrały się na wycieczkę do podwarszawskiej miejscowości Otrębusy do Pałacu Karolin, gdzie mieści się siedziba zespołu Pieśni i Tańca – „Mazowsze”.
„Karolin” to nowoczesne centrum kulturalno - edukacyjne, które prezentuje różnorodność i koloryt polskiej kultury ludowej oraz bogatą działalność zespołu „Mazowsze”. W skład zespołu wchodzą soliści, chór, balet i orkiestra, którzy tworzą nierozerwalną całość. Nad pracą artystyczną zespołu czuwa Pan Jacek Boniecki – dyrektor i dyrygent „Mazowsza”.
Zaraz po przybyciu na miejsce, mieliśmy możliwość wziąć udział w koncercie zespołu „Mazowsze” pt. „Magiczna podróż – piękna nasza Polska cała”, podczas którego trójka głównych bohaterów: Agnieszka, jej starszy brat Tomek oraz tajemniczy konserwator starych ludowych instrumentów muzycznych – Pan Kajetan, zabrali nas w pełną niespodzianek i zaskakujących przygód wędrówkę. Wraz z nimi poznaliśmy niezwykłe rzemiosło ludowe, charakterystyczne tańce, stroje, instrumenty ludowe, zwyczaje i tradycje. Odwiedziliśmy barwne i fascynujące krainy: Mazowsze (Wilanów), Kurpie, Kaszuby, Wielkopolskę (Szamotuły), Śląsk (Wilamowice i Rozbark), Spisz (Jurgów) oraz Lubelszczyznę (Krzczonów). Ta niezwykła podróż, którą odbyliśmy wraz z głównymi bohaterami, miała na celu nie tylko przybliżyć nam – widzom charakter poszczególnych regionów w Polsce, ale również nauczyć szacunku do polskiej kultury i folkloru oraz ich niezwykłego bogactwa.
Pełni wrażeń po koncercie, przeszliśmy się do Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” na warsztaty rękodzielnicze, podczas których uczniowie mieli okazję nauczyć się tkania na krośnie. Z wielkim skupieniem na twarzach i zaangażowaniem nasza młodzież oddała się sztuce tkania. Jedni dość szybko zrozumieli niełatwe zasady tkania, innym zajęło to trochę więcej czasu i potrzebowali pomocy naszej Pani prowadzącej warsztaty, ale najważniejsze, że po godzinnych warsztatach każdy mógł cieszyć się wykonanym przez siebie malutkim kawałkiem utkanego rękodzieła. Dumni młodzi rękodzielnicy mieli okazję zwiedzić w pałacu również stałą ekspozycję, na której została zaprezentowana kultura ludowa wybranych regionów Polski. W poszczególnych salach ekspozycyjnych nasi uczniowie mieli możliwość zapoznać się z barwnym i różnorodnym folklorem Pomorza, Warmii i Mazur, Mazowsza Wschodniego i Podlasia, Mazowsza Zachodniego, Wielkopolski i Kujaw, Śląska oraz Małopolski. Oprócz przedstawienia ludowej regionalnej muzyki, pieśni, tańca i strojów, wystawa ukazuje piękno tańców narodowych: poloneza, mazura, kujawiaka, oberka i krakowiaka, wywodzących się z tańców ludowych.
Czas na wycieczce minął nam szybko i ani się obejrzeliśmy, a pora była wracać. W naszych sercach pozostały nie tylko wrażenia z koncertu, ale również duma z niezwykle bogatego dziedzictwa kultury ludowej naszego kraj
Do klasy 1a przybył żołnierz, pułkownik oddziału Wojskowej Akademii Technicznej. W bardzo przystępny sposób przedstawił służbę w wojsku. Uczniowie poznali elementy munduru, a także niezbędne wyposażenie żołnierza podczas działań wojskowych. Przeprowadził musztrę oraz nauczył dzieci maszerować jak prawdziwy żołnierz. Dla ciekawości marsz żołnierza zaczyna się zawsze od lewej nogi. Po pełnej ekscytujących wrażeń nauce, uczniowie otrzymali pamiątkowe kompasy i aż sześcioro z nich zadeklarowało się, że przyszłości chcą być żołnierzami polskiej armii.
Szanowni Państwo,
zachęcamy do wzięcia udziału w nietuzinkowym, acz mamy nadzieję, niezapomnianym wieczorze organizowanym w naszej szkole.
20 kwietnia br. od godz. 17:30 zapraszamy serdecznie do skorzystania z możliwości romantycznego spędzenia czasu na "Randce w szkole". Wydarzenie skierowane jest do Rodziców naszych uczniów. Zapisy prowadzimy pod adresem mailowym Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - liczba miejsc jest ograniczona.
W programie wieczoru:
Na początku bieżącego tygodnia klasa 8a pod kierunkiem p. Eweliny i p. Mariusza zaprezentowała swój temat o bohaterach getta warszawskiego w ramach realizacji projektu o wielkich Polakach - "Poznajmy się bliżej".
Ideą programu jest przybliżenie sylwetek patronów ubiegłego roku. 8a przedstawiła życiorysy i przywołała twórczość poetów getta. Zebrana widownia klas 4 - 8 miała także okazję obejrzeć fragmenty filmu z archiwum Muzeum Getta Warszawskiego.
Bardzo dziękujemy i czekamy na kolejne realizacje projektu!
Po raz kolejny uczniowie, grono pedagogiczne i rodzice z naszej szkoły uczestniczyli w Orszaku Trzech Króli. Dzięki darowiźnie z Fundacji Alior Banku w kwocie 8.000,00 zł mogliśmy uszyć odpowiednie stroje. Dziękujemy bardzo za pomoc.
Dziś klasa 5a pojechała na wycieczkę do Orange 5G Lab. Uczniowie mieli okazję poznać nowe technologie, odwiedzić studio nagrań oraz dowiedzieć się, jak działa sieć telekomunikacyjna w Polsce jak i w innych krajach.
W zimowy dzień klasy 4 odwiedziły Muzeum Gazowni Warszawskiej. Dzieci uczestniczyły w warsztatach badawczych: " W aptece pana Ignacego" oraz "Od maszyny parowej do energii wiatrowej". Pierwsze zajęcia związane były z odkrywaniem kwasowości znanych z codziennego życia substancji. Drugi z kolei warsztat dotyczył sposobów produkowania i wykorzystywania energii. Czwartoklasisci z zapałem mieszali substancje, obserwowali zmiany kolorów i pienienie, łączyli przewody, projektowali wiatraki i produkowali prąd. Było ekscytująco i pouczająco!
W czwartek klasa 8b była na wycieczce w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Uczniowie mieli okazję zobaczyć sale wizytowe oraz posłuchać o historii i działalności Pałacu Prezydenckiego.
Czy wiecie, że ŚREDNIOWIECZNA sztuka przesycona jest symbolami, że zwierzęta i rośliny istnieją po to, żeby coś konkretnego widzom przekazać? Jak powstawały ŚREDNIOWIECZNE BESTIARIUSZE, dlaczego lew śpi a otwartymi oczami? Kogo symbolizuje pantera , smok, a przed kim ucieka słoń? PRACOWNIA PLASTYCZNA zaprasza do Hadesu na piękną realizację projektu klas 5 - 7, ODKRYWAMY ŚREDNIOWIECZE. W programie ŚREDNIOWIECZNY ORNAMENT, inspirowany zdobieniami Psałterza Floriańskiego, ilustracje ze ŚREDNIOWIECZNEGO BESTIARIUSZA, WITRAŻE, ROZETY, MONUMENTALNE FASADY KATEDR GOTYCKICH, dla zainteresowanych konkurs z nagrodami. ZAPRASZAMY
Mistrz Jan Matejko to jeden z patronów, ustanowionych przez Senat na rok 2023. Jakim stylem pracował artysta, kto pozował do postaci z obrazu Rejtan - Upadek Polski, jakie historyczne osobowości artysta przedstawił w obrazie Konstytucja 3 maja. Na te i inne pytania, w świątecznej atmosferze, odpowiedzi poszukaliśmy w Zamku Królewskim. Dobrą zabawą okazała się wspólna interpretacja i utworzenie żywego obrazu: Rejtan - Upadek Polski. 8a jak zawsze na medal.
Z początkiem grudnia klasa 4a odwiedziła Zamek Królewski w Warszawie. Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, kto mógł zostać rycerzem, kto rycerza ubierał, a nawet ile koni musiał posiadać. Mieliśmy też okazję poczuć się jak rycerze, dzięki możliwości przymierzenia zbroi i szybkiej lekcji posługiwania się mieczem.
Dzień Świętego Mikołaja w naszej szkole. 6 grudnia imieniny obchodzi Święty Mikołaj, znany również jako Mikołaj z Bari. Wzorem świętego, bądźmy dla siebie tak po prostu dobrzy i mili.
Kontynuując program profilaktyczno - wychowawczy w roku szkolnym 2023/24 realizację jego opieramy się na edukacji w wartościach. Właściwe rozumienie wartości przez nauczycieli, rodziców i uczniów jest gwarantem dobrego współdziałania w budowaniu prawidłowej osobowości młodego człowieka. Chcemy, aby nasi wychowankowie potrafili lepiej radzić sobie z otaczającą rzeczywistością, dokonywać dobrych wyborów zgodnych z indywidualnymi możliwościami oraz sumieniem. Zależy nam na tym, aby absolwenci naszej szkoły umieli przewidywać konsekwencje swoich działań, aby nie krzywdzili siebie oraz innych osób.
Budowanie osobowości, dokonywanie konstruktywnych zmian przyzwyczajeń, nawyków, rewidowania własnych potrzeb, określanie realistycznych możliwości, poznawanie ich, praca z emocjami, stawianie granic, budowanie pozytywnego obrazu siebie oraz pewności siebie, formułowanie dobrych relacji z rówieśnikami, nauczycielami i rodzicami, rodzeństwem oraz nabywanie kompetencji społecznych to niektóre tematy rozpatrywane w świetle poznawanych wartości. Aby integracja osobowości była pełna w każdym temacie jest podkreślony aspekt boski.
Małżeństwo to poemat miłości przełożony na pracę.