01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg

p niemcyW dniach od 28 do 31 maja 2015 r. wybraliśmy się w ramach projektu edukacyjnego do Alltötting.
Nasz projekt prowadzony przez Panią Magdalenę Soliwodę dotyczył Sanktuarium Maryjnego w Alltötting. W ciągu roku szkolnego naszym celem było zebranie funduszy na nasz wyjazd. W tym celu nasze mamy, wspólnie z nami, przygotowały ciasta i inne wypieki, które sprzedawaliśmy w szkole podczas zebrań z rodzicami. Z okazji świąt Bożego Narodzenia przygotowaliśmy ozdoby świąteczne, które były sprzedawane na szkolnym kiermaszu. Na Niedzielę Palmową wykonaliśmy świąteczne palmy i ozdoby. Nasz projekt wzbudził zainteresowanie i dzięki hojności innych ludzi otrzymaliśmy wsparcie finansowe. Zdobyte w ten sposób środki finansowe przeznaczyliśmy na zakup biletów lotniczych do Monachium. Przed wyjazdem przygotowaliśmy plan zwiedzania Monachium oraz Alltötting.

Dzień 1
W dniu 28 maja br. o godzinie 5:20 stawiliśmy się na lotnisku Fryderyka Chopina w Warszawie. Opiekę nad nami sprawowały Pani Katarzyna Bobko i oczywiście Pani Magdalena Soliwoda. O godzinie 7:20 wystartowaliśmy i już po niespełna półtora godzinnym locie wylądowaliśmy w Monachium. Po zakwaterowaniu w hostelu udaliśmy się na obiad. Po nim zwiedzaliśmy Alianz Arene, stadion Bayern Monachium (i Roberta Lewandowskiego). Obiekt zrobił na nas ogromne wrażenie, a dzięki zwiedzaniu z przewodnikiem dowiedzieliśmy się wielu interesujących wiadomości. Na pamiątkę zakupiliśmy klubowe gadżety. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie starówki w Monachium, z zabytkowym Starym Ratuszem i pięknym kościołem Najświętszej Marii Panny. Jej prostota, kolorystyka, a przede wszystkim czystość bardzo przypadły nam do gustu. Po tak wypełnionym wieloma atrakcjami dniu wróciliśmy na nocleg do hostelu.

Dzień 2
Po obfitym śniadaniu wyruszyliśmy do Deutsches Museum. Spotkała nas tam niemiła niespodzianka, bo Pani przewodnik umówiona z nami nie przyszła na spotkanie. Wobec powyższego zmieniliśmy nasze plany i wyruszyliśmy do Olympia Parku. Tam wjechaliśmy na szczyt wieży telewizyjnej i podziwialiśmy zapierające w piersi widoki. Potem udaliśmy się do BMW Welt, gdzie zachwycaliśmy się najnowszymi modelami samochodów tej marki. Po południu ponownie odwiedziliśmy Deutsches Museum. Zwiedzanie z niemieckim przewodnikiem (po niemiecku) pomogło nam poznać historię osiągnięć techniki tego kraju i jednocześnie wykorzystać zdobyte na lekcjach niemieckiego umiejętności. Mogliśmy również obejrzeć i usłyszeć pokaz wyładowań elektrycznych. Było bardzo głośno i ciekawie. Dzień zakończyliśmy obiadokolacją.

Dzień 3
Tego dnia wybraliśmy się do celu naszego wyjazdu, czyli Alltötting. Po 2 godzinach jazdy pociągiem byliśmy na miejscu. Miejscowość, w której znajduje się sanktuarium jest bardzo malownicza. Jest to małe miasteczko z kilkoma kościołami i cudowną figurką Czarnej Madonny. Uczestniczyliśmy w mszy świętej w języku niemieckim w kościele św. Konrada. Przewodnik (tym razem po polsku) opowiedział nam historię tego miejsca oraz oprowadził po mieście. Figurka Matki Bożej zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Ta cudowna figura mieści się w maleńkiej kapliczce, która otoczona jest wotami dziękczynnymi. Po zwiedzaniu udaliśmy się na tradycyjny bawarski obiad. Składał się on z pyzy, wegetariańskiego pulpeta, słodkiej kapusty i wieprzowych kotletów. Późnym popołudniem wróciliśmy pociągiem do Monachium.

Dzień 4
Ostatniego dnia zwiedzaliśmy muzeum BMW. Podziwialiśmy historyczne, ale i nowoczesne samochody, ich silniki oraz mogliśmy dowiedzieć się o produkcji samochodów. Spacerowaliśmy po starówce i chłonęliśmy klimat Monachium. Uczestniczyliśmy we mszy św. razem z monachijską polonią w kościele p.w. św. Józefa. Po obiedzie nadeszła chwila pożegnania z Monachium i udaliśmy się na lotnisko. Pełni wrażeń i szczęśliwi wróciliśmy do Warszawy.
To był niezapomniany wyjazd. Dzięki uczestnictwu w projekcie poznaliśmy historię i uroki tego zakątku Europy. Odwiedziliśmy cudowne Sanktuarium. Ćwiczyliśmy język niemiecki w praktyce. Nauczyliśmy się przedsiębiorczości i samodzielności.

Jan Kucharski z klasy 2b,
uczestnik projektu „Sanktuarium Maryjne w Alltötting”