01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg

duisburgW dniach 19 - 26 listopada 2011 r. uczniowie naszej szkoły pod opieką p. Lucyny Dec i p. Katarzyny Poszytek uczestniczyli w wymianie ze szkołą w Duisburgu.
Podróż pociągiem trwała całą noc. Z dworca zostaliśmy odebrani przez niemieckie rodziny. Resztę dnia spędziliśmy razem. Początkowo trochę onieśmieleni, ale wraz z upływem czasu strach przed używaniem języka niemieckiego stał się mniejszy. Wieczorem zostaliśmy oficjalnie powitani podczas uroczystej kolacji. Po posiłku obejrzeliśmy szkołę, a także zostaliśmy podzieleni na grupy i otrzymaliśmy zadanie - przygotowanie scenki w języku niemieckim. Po pierwszym egzaminie językowo - aktorskim udaliśmy się do pobliskiego kościoła na Mszę Św., po której wróciliśmy do domów. Pierwszy wieczór upłynął spokojnie, bo byliśmy bardzo zmęczeni po podróży.
Następnego dnia towarzyszyliśmy naszym kolegom w lekcjach, a także zwiedzaliśmy stadion MSV Arena w Duisburgu. Potem poszliśmy na Weihnachtmarkt - typowego w Niemczech jarmarku świątecznego prezentującego wszystko, co może przydać się na święta.
We wtorek odwiedziliśmy Münster - miasto, gdzie jest dwa razy więcej rowerów niż ludzi. Ogromnym zaskoczeniem był dla nas podziemny parking dla rowerów. Kolejnym etapem zwiedzania był piękny gotycki kościół św. Lambertusa, na wieży którego wiszą 3 klatki z kutego żelaza, w których zostały wystawione w 1535 r. ciała przywódcy anabaptystów i jego 2 zastępców. Następnie zobaczyliśmy ratusz, gdzie w 1648 r. został podpisany pokój westfalski, który zakończył wojnę 30 - letnią.
W środę pojechaliśmy do Oberhausen, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć wystawę w Gazometrze. Jest to dawny zbiornik na gaz, zamieniony na największą w Europie halę wystawową. Z jego szczytu rozciąga się wspaniały widok na miasto. Nie obyło się bez odwiedzin w CentrO - największym centrum handlowym w Europie.
W czwartek pojechaliśmy do Xanten, gdzie zachwycił nas Park Archeologiczny wybudowany na miejscu osady rzymskiej Colonia Ulpia Traiana. Zachowały się tam pozostałości rzymskich murów obronnych, bram, term, amfiteatru i akweduktu. W centrum miasta zobaczyliśmy także piękną romańsko - gotycką katedrę. Najbardziej zachwycały nas liczne ołtarze, a także podziemia katedry, gdzie znajdują się prochy bohaterów.
Wieczorem uczestniczyliśmy w pożegnalnej kolacji, podczas której nie było już tak wesoło, bo byliśmy świadomi, że nadchodzi czas pożegnań. W piątek pojechaliśmy do Essen. Mieliśmy okazję zobaczyć Katedrę św. Kosmy i Damiana oraz skarbiec. W skarbcu zachwyciły nas m.in. złota korona Ottona III, krzyże procesyjne i liczne relikwiarze. Następnie zwiedziliśmy największy dom w Niemczech - Willę Hügel Krupp. Jest to "jednorodzinny dom" z 220 pokojami, w którym obecnie odbywają sie międzynarodowe wystawy sztuki.
Oprócz wartości poznawczych wyjazd ten był wspaniałą lekcją życia, radzenia sobie w różnych sytuacjach wymyślonych - tych, które prezentowaliśmy w scenkach oraz tych prawdziwych.
Mieliśmy okazję poznać zwyczaje, życie codzienne i szkolne, kulturę naszych zachodnich sąsiadów. Nawiązaliśmy nowe przyjaźnie. Z niecierpliwością czekamy na spotkanie z naszymi przyjaciółmi z Niemiec, kiedy przyjadą w marcu do Polski.