01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg

Objawy w bardzo wczesnym dzieciństwie:

  • kłopoty w czynnościach samoobsługowych np. przy zapinaniu guzików, ubieraniu się
  • problemy w orientacji w schemacie ciała np. trudności w odróżnieniu lewej ręki od prawej
  • niechęć do rysowania, kolorowania, kalkowania oraz do układania układanek z którymi nie radzi sobie
  • ma problemy w grze w piłkę, nie potrafi łapać czy też kopać piłki

Objawy szkolne:

  • myli strony prawa - lewa, dół - góra
  • myli litery o podobnym kształcie lub brzmieniu, gubi znaki przystankowe, drobne elementy liter, pisze fonetycznie
  • ma problemy z zapamiętaniem ciągów np. dni tygodnia, miesiące
  • popełnia błędy przy przepisywaniu tekstów z podręcznika lub z tablicy
  • przestawia litery w czasie pisania lub czytania

Uwaga:
Na pewnym etapie uczenia się ww. objawy mają prawo pojawiać się. Jednak gdy inni rówieśnicy zdecydowanie wyprzedzają dziecko należy zdiagnozować je pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się, jakimi są dysleksja, dysgrafia, dysortografia.
Diagnozą zajmują się poradnie psychologiczno - pedagogiczne. Każdą szkołą opiekuje się wyznaczona poradnia, gdzie wykonuje się testy sprawdzające umiejętność czytania i pisania, zdolności słuchowe i wzrokowe

Prawa przysługujące dziecku z opinia o dysleksji:

  • zmiana kryteriów oceniania, uwzględniająca trudności dziecka, obniżenie wymagań w obszarze związanym z trudnościami , z zachowaniem pozostałych wymagań
  • dostosowanie sposobów oceniania dziecka do proponowanych przez poradnie najlepszych sposobów sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności dziecka np.dzieci, które piszą wolno i nieczytelnie, będą mogły ustnie zaliczać pewne partie materiału
  • wydłużenie czasu pracy np. na egzaminie kompetencyjnym czy gimnazjalnym.
Początek strony